9 راه برای افزایش بهره‌وری روزانه

افزایش بهره وری

چگونه می‌توان بهره‌وری را به گونه ای افزایش داد که دربلندمدت، حتی در پرهیجان ترین روزهای شما مفید باشد.

احتمالاً ده‌ها یا چندین مطلب در مورد افزایش راندمان روزانه خوانده‌اید، و فقط فرمول مناسبی را جستجو کرده اید که می‌تواند به شما کمک کند بیشترین بهره را از روز خود ببرید. واقعیت این است که همه افراد متفاوت هستند و زندگی خانگی و سایر عوامل خارجی به راحتی می‌توانند به نحوه مدیریت برنامه‌ها و وظایف ما تأثیر بگذارند. بنابراین، به جای ایجاد یک مطلب دیگر که اهمیت بیدار بودن در ساعت 5 صبح و رفتن فوراً به باشگاه را نشان می‌دهد، بیایید در مورد برخی از تکنیک‌های آزمایش شده و واقعی صحبت کنیم که می‌توانید آن را خودتان بسازید و در زندگی خود به کار ببرید و مناسب برای شماست .

مطلب مرتبط: راهکار‌های تضمینی افزایش اعتماد به نفس

از این گذشته، هیچ راه‌ حلی برای افزایش بهره‌وری وجود ندارد. همه ما عملکرد متفاوتی داریم. برخی از ما موانعی برای گذر از آن‌ها داریم، مانند مدیریت علائم ADHD(پیش فعالی بزرگسالان) یا برنامه‌های غیرقابل پیش بینی به دلایل مختلف. یا ممکن است روز‌ها را با تنبلی بگذرانید که بر توانایی شما برای پایبندی به اهدافتان تأثیر می‌گذارد.

در هر صورت، این نه تکنیک می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌هایی برای افزایش بهره‌وری بیابید که در طولانی‌ مدت، حتی در پرمشغله‌ترین روزهایتان، کارساز باشد.

 

برای نظم داشتن وقت بگذارید

پنج یا ده دقیقه قبل از خواب وقت بگذارید تا خانه خود را مرتب کنید. اینکار باعث می‌شود، عجله‌ای که در صبح‌ها هنگام پیدا کردن چیزی دارید را حذف کنید و به شما اجازه می‌دهد تا برنامه صبحگاهی شما، به آرامی‌ پیش رود. نیازی نیست که شما پاک سازی گسترده انجام دهید وبه‌صورت کامل خانه خود را تمیز کنید و از شر یک سری چیزها خلاص شوید  مانند  Mari Kondo(ماری کوندو یک مشاور پاکسازی و مرتب سازی از توکیو و نویسنده چندین کتاب است)عمل کنید.

از دست ندهید: چگونه از زندگی بیشتر لذت ببریم

اما چیزهای ساده ای مانند تا کردن یک پتو، گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی و مرتب کردن کتاب‌ها و سایر موارد شلوغ پلوغ از کارهای سریعی هستند که می‌توانند بعد از بیدار شدن از خواب احساس آرامش بیشتری در خانه شما ایجاد کنند.

روال صبحگاهی شما می‌تواند تأثیر زیادی بر احساس بقیه روز شما داشته باشد، و شروع صبح در یک فضای سرد و بی‌نظم می‌تواند سرعت شما را کند کند.

هنگامی که به محل کار رسیدید، چند دقیقه را صرف ساده کردن و مرتب کردن میز یا آن قسمت کاری خود کنید. به جای اینکه فورا ایمیل یا اینستاگرام خود را چک کنید، اولین لحظات انرژی خود را در دفتر بگذرانید تا مطمئن شوید که همه چیز همان جایی است که باید باشد.

داشتن محیطی عاری از به هم ریختگی هم در خانه و هم در محل کار به شما کمک می‌کند واضح‌تر فکر کنید و میزان «سر و صدای» اطرافتان را کاهش می‌دهد، صرف نظر از اینکه چه کاری انجام می‌دهید و چه ساعتی از صبح را بیدار می‌شوید.

مطالعه کنید: رموز زبان بدن(body language)

برای داشتم نظم وقت بگذارید

لیست کارهای کوچک و قابل مدیریت ایجاد کنید

نگاه کردن به لیستی که 20 کار را شامل می‌شود بسیار دشوار است. به جای تمرکز کردن تمام کارهایی ک که باید در هفته انجام دهید، روی تعدادی از اهدافی که می‌توانید در روز آن‌ها را به پایان برسانید تمرکز کنید. واقع بین باشید و از یادداشت کارهایی که فوری نیستند خودداری کنید.

اگر پروژه بزرگی برای اتمام آن روز دارید، آن را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید. نوشتن آن وظایف کوچکتر به شما کمک می‌کند تا پروژه را بهتر ساختاردهی کنید به جای اینکه به عنوان یک کار بزرگ و دلهره آور به آن نگاه کنید.

کلیک کنید: چرا زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری نیاز دادند

لیست کارها را یادداشت کنید

زمانی که هوشیارتر هستید، به بزرگترین وظیفه خود بپردازید

بیشتر مواقع، مطلب‌هایی را می‌بینیم که ادعا می‌کنند باید اول صبح به بزرگترین کار خود بپردازید. این توصیه برای افراد صبحگاهی عالی است، برخی از ما به آن وقت صبح نیاز داریم تا روزمان را با یک قهوه شروع کنیم و با روز خود سازگار شویم.

این تکنیک نیاز به کمی تأمل از جانب شما دارد و ممکن است بسته به روز بالا و پایین داشته باشد. اگر احساس می‌کنید که به آن نیاز دارید، به‌صورت کامل به بزرگترین کار فورا رسیدگی کنید.اما اگر به یک یا دو ساعت در صبح نیاز دارید تا گرم و هوشیار شوید، ابتدا چند کار کوچکتر را از سر راه بردارید. گاهی اوقات، حذف چند مورد از آن موارد کوچکتر از فهرست، از ابتدا ما را وارد حالت بهره‌وری می‌کند.

مطالعه کنید: شخصیت شناسی دیسک چیست؟

با همه گفته‌ها، چیزی که باید از انجام آن دوری کنید این است که به خودتان بگویید،  آن کار بزرگ را در پایان روز انجام می‌دهم، در حالی که از کارهایی که در طول روز انجام می‌دادید خسته شده‌اید. شما اگر می‌توانید،جوری برنامه ریزی کنید که  بزرگترین هدف را تا قبل از ناهار تمام کنید. بااین کار می‌توانید بدون دلهره و اضطراب استراحت کنید و بعداز آن با تمرکز به لیست برنامه ریزی کار های خود برگردید و آن‌ها را تیک بزنید.

زمان هوشیاری کار کنید

در مقابل چند وظیفه مقاومت کنید

این موضوع می‌تواند وسوسه انگیز باشد که بخواهید میان کار اصلی‌تان چند کار دیگری را انجام دهید تا کارهایتان زود تر انجام شود، به خصوص اگر آن‌ها کوچک یا آسان به نظر برسند. اما در واقع مطالعات نشان می‌دهند که وقتی مغز ما دائماً بین کارها جابه‌جا می‌شود، راندمان ما کاهش می‌یابد و احتمال اشتباه، بیشتر می‌شود.

روی یک کار تمرکز کنید و تا آن کار را تمام نکرده اید سراغ کارهای بعدی نروید.این کار باعث می‌شود که نه تنها آن را سریعتر تمام کنید بلکه اشتباهات کمتری رادر این فرایند داشته باشید.

مطالعه کنید: دلایل حواس پرتی و برطرف کردن آن

استراحت‌های کوتاهی داشته باشید که شما را به حرکت وا می‌دارد

ممکن است در گذشته اینقدر به کار مشغول بوده باشید که برای دیگران یک معتاد به کار تلقی شوید که نیاز به استراحت ندارد. اما خوشبختانه، ما متوجه شده‌ایم که حفظ این سطح از بهره‌وری غیرممکن است. در نهایت، شما خسته می‌شوید، و انجام هرکار بزرگ یا کوچک ممکن است طاقت فرسا باشد.

کار کردن تا پوست و استخوان باعث می‌شود که ظرفیت مغز شما برای پردازش اطلاعات کاهش یابد و دقت وتمرکز در آن کار را نداشته باشید.

استراحت‌های منظم در طول روز به تمرکز و تقویت رفتار شما کمک می‌کند. پس کمی در محل کار، مطب یا دفتر خود قدم بزنید و پاهای خود را دراز کنید. بدن خود را به حرکت درآورید و بگذارید که خون‌تان جریان یابد. اگر کافه ای در نزدیکی‌تان هست که می‌توانید تا آنجا قدم بزنید و هوای تازه تنفس کنید و خودتان را با یک قهوه یا چای پذیرایی کنید سریع این کار را انجام دهید.

استراحت کنید

هرچه زمان بیشتری طول بکشد، تا بدون وقفه روی یک کار تمرکز کنید، سطح راندمان شما کاهش می‌یابد و شما به اشباع می‌رسید و بدن و ذهن شما دیگر نمی‌تواند تولید ایده کند. بنابراین، هنگامی که یک کار را تمام کردید، کمی نفس بکشید. این زمان تنفس لازم نیست که بیشتر از ۵دقیقه طول بکشد، اما برای ذهن شما، که چند بار در روز از حالت تمرکزی و کار بدون وقفه خارج شود مهم است.

توجه داشته باشید که باتوجه به مقدار و سنگینی کار هرچند وقت یکبار به مسافرت بروید تا با این کار بهره‌وری خود رابیشتر کنید.

مطلب مرتبط: بهترین روش‌های کنترل خشم و عصبانیت

اجرای قانون دو دقیقه

دیوید آلن قانون دو دقیقه‌ای به انجام رساندن کارها را در کتاب پرفروش خود ابداع کرد . برای فهمیدن نکته لازم نیست کتاب را بخوانید. اگر می‌دانید که کار یا عملی را می‌توانید در دو دقیقه یا کمتر انجام دهید، آن را انجام دهید و تمام کنید. نکته این کتاب این است: شما برای این که کاری را تمام کنید باید آن راشروع کنید.

به عنوان مثال، اگر شستن ظرفی دو دقیقه طول می‌کشد، آن‌ را بشویید. آن را رها نکنید و اجازه ندهید آنقدر انباشته شود که احساس کنید غرق کار شده اید و آشپزخانه شما به هم ریخته باشد. یا، اگر می‌دانید که می‌توانید دو دقیقه وقت بگذارید تا یک پیامی ارسال کنید و آن را از فهرست کاری خود حذف کنید، این کار را انجام دهید.

یافتن و تکمیل کارهایی که دودقیقه یا کمتر طول می‌کشد درمدت طولانی می‌تواند زمان شما را ذخیره کند. بنابراین، اگر کمتر از دو دقیقه طول کشید، همین الان این کار را انجام دهید و آن را از لیست خود حذف کنید و باز دهی خود را بالا تر ببرید.

یاد بگیرید چگونه نه بگویید

یاد بگیرید که اگر پذیرش یک درخواست، به معنای نادیده گرفتن اهداف خود در آن روز است، چگونه نه بگویید. البته، شما همیشه نمی‌توانید همه درخواست‌ها را رد کنید اما تمام تلاش خود را برای برسی موقعیتی که در آن هستید  انجام دهید، و اگر می‌دانید افزودن چیزی به بشقاب غذایتان روزتان را از مسیر خارج می‌کند، نه بگویید یا زمان دیگری را برای انجام آن پیشنهاد دهید.

نه گفتن قدرت بسیار زیادی دارد، چه به خاطر یک درخواست کاری که می‌دانید نباید آن را بپذیرید و چه برای یک تعهد اجتماعی که انرژی شما را تخلیه می‌کند. علاوه بر این، نه گفتن به شما کمک می‌کند تا حد و مرزهای درستی ایجاد کنید و دیگران را قادر می‌سازد تا در مورد آنچه می‌توانند از شما انتظار داشته باشند، به صورت شفاف عمل کنند.

کلیک کنید: مزیت‌های مهم مسافرت رفتن

نه گفتن را یاد بگیرید

 تاثیرمواد غذایی برای بهره‌وری بیشتر

کاملا مشخص است که برای انرژی بیشتر و رفع تنبلی باید تغذیه سالمی را مصرف نمود . غذاهایی که سبک اما مقوی و با کالری بالا باشند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، غذاهای مناسب می‌توانند قدرت مغز، میزان انگیزه و بهره‌وری کلی را تا ۲۰‌٪ افزایش دهند. این یافته به طور مستقیم به افرادی مربوط است که در اداره و دفتر کار می‌کنند و غذا و میان‌وعده‌های محدودی را در اختیار دارند. در مجموع، غذاهایی که می‌خوریم تأثیر عمیقی بر عملکرد ما دارند.

درنتیجه تغذیه سالم و طبیعی می‌تواند یکی از مهم ترین موارد درمورد بهره‌وری بالا دانست.

حتما بخوانید: راز‌های پخت کباب کوبیده

مواد غذایی سالم بخورید

وسایل زیبایی جلوی چشم‌های خود قرار دهید

ممکن است بعید به نظر برسد، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که تجهیز یک دفتر با عناصر زیبایی شناختی (مانند گیاهان) می‌تواند بهره‌وری را تا 15 درصد افزایش دهد. فضای اداری خود را با تصاویر، شمع ها، گل ها یا هر چیز دیگری که لبخند را بر لبانتان می‌نشاند وحالتان راخوب می‌کند، جذاب کنید.

وقتی یک روز یا هفته تعطیلی را دارید، تمام تلاش خود را بکنید که خود را سرزنش نکنید،  هر روز پربارترین روز شما نخواهد بود. شما اجازه دارید روزی را برای خودتان داشته باشید. درعوض، انرژی خود را مجدداً بر روی انجام بهتر کارها در روز بعد ذخیره کنید و سعی کنید این نکات را در مراحل کوچکی که قابل مدیریت هستند اجرا کنید. شما به طور جادویی سبک زندگی خود را یک شبه تغییر نخواهید داد. این یک فرآیند تکاملی است.

مطالعه کنید: روش‌های پیدا کردن علاقه شخصی

اما با تلاش روزمره بیشتر برای اجرای توصیه‌های بالا، متوجه خواهید شد که چه چیزی برای شما بهتر است تا بتوانید هفته‌های پربارتری داشته باشید. حس یاد!

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *