اینفوگرافیک تجسم دادههای پیچیده است به گونهای که هر کسی بتواند بهراحتی آنها را درک کند و به شما کمک میکند تا با پشتیبانی از گرافیکها و نمادهای مختلف اطلاعات را خواناتر کنید. این امر به شما امکان میدهد تا اطلاعات دقیق و عمیقتری را به خواننده یا بیننده ارائه دهید تا اینکه با یک متن واحد منتقل کنید. پس اینفوگرافیک چیست؟ شما مطلب مناسبی برای یافتن پاسخ سوال خود انتخاب کردهاید. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم تا شما بتوانید بهتر آن را درک کنید و در راستای رسیدن به اهدافتان از آن بهره ببرید.
معرفی اینفوگرافیک
اینفوگرافیک از ترکیب دو کلمه انگلیسی “information” و “graphic” تشکیل شده است که در زبان فارسی به معنی اطلاعات و گرافیک است. اینفوگرافیک ها مطالعاتی هستند که در زمینه محتوا تهیه میشوند و نقشهای ترکیبی از عناصر مختلف مانند نمادها، جداول و نمودارها تشکیل شده است. عناصر گرافیکی اولیه مانند رنگ، تعادل رنگ و تایپوگرافی نیز در مرحله طراحی اینفوگرافیک مهم هستند.
مطلب مرتبط: رنگهای مکمل کدامند؟
این به شما کمک میکند تا با گرد هم آوردن بیش از یک موضوع و حوزه کاربردی، واضحتر به طرف مقابل انتقال دهید. اینفوگرافیک اساساً از سه بخش تشکیل شده است مقدمه، پیام اصلی و نتیجه. مقدمه اطلاعاتی در مورد اینفوگرافیک به خواننده میدهد منطقهای که پیام اصلی در آن داده میشود مکانی است که عنصر بصری بیشترین استفاده را در آن دارد. در این قسمت هدف اصلی اینفوگرافیک بیان شده است در بخش نتیجه گیری، پیامی که باید به خواننده داده شود، خلاصه میشود.
اینفوگرافیک برای چه مواردی استفاده میشود؟
کاربرد اینفوگرافیک چیست؟ اینفوگرافیکها به شما کمک می کنند تا با طراحی آن اطلاعات را به راحتی توصیف کنید. با انتقال دادهها به خواننده با تصاویر مختلف، خاطرهانگیزی آن را افزایش داده و خوانایی آن را بیشتر میکند. از آنجایی که اینفوگرافیکها حجم اطلاعات داده شده را در مدت زمان کوتاهی افزایش میدهند، معلمان نیز برای تهیه مطالب درسی آنها را ترجیح میدهند.
گرافیکهای اطلاعاتی که هم برای اطلاعات و هم برای راهنمایی در محیط های مختلف مانند ادارات و مناطق حمل و نقل استفاده میشود، باعث میشوند کاربران در مکانی ناآشنا احساس امنیت کنند. این به شما کمک میکند تا نقشه ها، بنرها و نمودارها را به صورت بصری خوانا کنید و به شما این فرصت را میدهد که ارائه و برنامهریزی قابل فهمتر را آماده کنید.
از دست ندهید: سایت های ادیت چهره خودکار
اینفوگرافیک در کجا استفاده میشود؟
اینفوگرافیکها که در بسیاری از زمینهها از آمار گرفته تا آموزش، از تابلوهای اطلاعاتی گرفته تا مقالات استفاده میشوند، این فرصت را فراهم میکنند تا بسیاری از جزئیات را به وضوح با یک تصویر خلاصه کنید. همچنین از گرافیک اطلاعاتی که به منظور جلب توجه به ویژه در تبلیغات و روزنامه نگاری ترجیح داده می شود، برای پشتیبانی از متون کتاب ها استفاده میشود. اینفوگرافیکها، که به شما امکان میدهند هنگام تهیه و ارائه اطلاعات در محل کار یا مدرسه، دادههای جامع را به روشی قابل درکتر به طرف مقابل منتقل کنید، همچنین در زمان برنامهریزی صرفهجویی میکند. علاوهبر این، تصاویر ترجیح داده شده برای تولید گزارش نیز در مناطق خاص مانند نقشههای دما و هیستوگرام استفاده میشود. کاربرد اینفوگرافیک بسیار گسترده است همین امر سبب شده که بسیار محبوب و پر تقاضا باشند.
چگونه یک اینفوگرافیک تهیه کنیم؟
اینفوگرافیک با استفاده از منابع داده، اطلاعات آماری، عناصر متنی و بصری تهیه شده است. با این حال، قبل از شروع فرآیند طراحی، باید تعیین کنید که روی کدام موضوع کار خواهید کرد. سپس میتوانید با تعیین عناصر طراحی مانند رنگ و نماد شروع به آماده سازی تصاویر خود کنید. در این فرآیند میتوانید از نمونهها و قالبهای اینفوگرافیک بهرهمند شوید، با استفاده از پلتفرمهای آنلاین، میتوانید مراحل آماده سازی را در چند مرحله انجام دهید.
مطلب مفید: مدیریت زمان و برنامه ریزی
مزایای کلی اینفوگرافیک
بهطور کلی، اینفوگرافیک دارای مزایای زیر است و افراد برای برخورداری از این مزایا از آن بهره میبرند.
- جذابتر
اینفوگرافیکها بیشتر از متنها چشم نواز هستند، زیرا معمولاً تصاویر، رنگها و محتوایی را با هم ترکیب میکنند که بهطور طبیعی توجه چشمها را به خود جلب میکنند.
- جلب توجه بیشتر
از آنجایی که بیشتر مردم به طور فزایندهای دامنه توجه کوتاهتری دارند، بنابراین افراد تمایل دارند مطالب را به جای خواندن واقعی متن، «اسکن» کنند. اینفوگرافیکها به ما کمک میکنند تا برای مدت طولانیتری به مطالب توجه کنیم.
مطلب مفید: بهترین سایتهای خرید و ثبت دامنه در ایران
- قابل اشتراک گذاری بالا
اینفوگرافیکها کاملا قابل اشتراک گذاری هستند بهعنوان مثال، یک اینفوگرافیک منتشر شده در یک وبلاگ یا وبسایت معمولاً یک کد جاسازی را ارائه میدهد. این کد اجازه میدهد تا یک لینک خودکار از سایت اصلی به سایت شما ایجاد شود. آنها همچنین به راحتی در شبکه.های اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند و در مقایسه با متن شانس بیشتری برای پربازدید شدن دارند.
- بهبود سئو
یک اینفوگرافیک خوب طراحی شده و از نظر زیبایی شناسی به تقویت سئو کمک میکند. اینفوگرافیکها افراد را به سمت وبسایت شما سوق میدهند زیرا احتمال بیشتری دارد که روی آن «اشتراک گذاری» و «کلیک» کنند. همچنین، این امر میتواند به الگوریتم “Page Rank” گوگل که برای SEO مهم است کمک کند.
- کاهش فضا و افزایش تبلیغات
یک تصویر ارزش هزار کلمه است با استفاده از اینفوگرافیک، میتوانید فضای زیادی را به خصوص برای بیلبوردها صرفهجویی کنید و در عین حال جلوه را تا حد زیادی افزایش دهید.
- سرگرمی و تعامل را افزایش دهید
در نهایت، اینفوگرافیک یک رسانه سرگرم کننده و جذاب است که میتواند ارتباط منحصربهفردی با بازدیدکنندگان سایت شما یا مکانی که اینفوگرافیک شما را نشان میدهد ایجاد کند.
حتما مطالعه کنید: تکنیکهای حل مسئله
مزایای اینفوگرافیک در بازاریابی
به عنوان مثال برنامه در بازاریابی را در نظر بگیرید، مزایا را میتوان به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم کرد.
مزایای نامشهود خارجی
تعدادی از مزایای کمتر ملموس با استفاده از اینفوگرافیک بهعنوان یک ابزار ارتباطی داخلی و خارجی مرتبط است.
- ایجاد روابط
برای ویژگی تجسم، فرآیند ارائه و تبلیغ اینفوگرافیک شما بینندگان بیشتری را جذب خواهید کرد. از این طریق میتوانید فرصتهای بیشتری برای توسعه روابط با طیف گستردهای از افراد، رسانهها و سازمانهای با نفوذ به دست آورید.
از دست ندهید: بهترین سایت های آموزش اوریگامی
- اعتبار
انتشار اینفواعتبارهای مرتبط و مفید میتواند بینش عمیقتری از شما یا سازمانتان ارائه دهد. آنها بهعنوان یک رهبر فکری در صنعت شما عمل میکنند و اعتبار را نزد مشتریان شما ایجاد میکنند.
مطلب مفید: بهترین سایتهای آموزشی آنلاین ایران
- تبلیغ برند شما
اینفوگرافیکها و سایر محتواها تعاملات خرد با مخاطبان شما ایجاد میکنند و به تسهیل تجربیات مثبت با سازمان شما کمک میکنند. اینفوگرافیکها را میتوان برای تقویت یک نام تجاری استفاده کرد، فقط به این دلیل که از نظر بصری بسیار جذاب هستند. اگر یک اینفوگرافیک با رنگها، شکلها، تصاویر و پیامهای هماهنگ، همراه با لوگوی خود طراحی کنید، ابزار مؤثری برای آگاهی از برند خواهید داشت.
از دست ندهید: روشهای حساب شده درآمد زایی در خانه
مزایای نامشهود داخلی
مزایای نامشهود خارجی بسیار متنوع هستند و تاثیرگذاری منحصربهفردی بر روی سایت شما دارند.
- ارتباطات موثر
اینفوگرافیک میتواند کارمندان شما را برای برقراری ارتباط ایده ها، مفاهیم، پیامها و فرآیندها با یکدیگر بهتر کند و به انتشار کارآمدتر اطلاعات و انتقال دانش اجازه دهد. اینفوگرافیکها، به دلیل ماهیت قابل دسترس و ویروسی خود، همچنین این پتانسیل را دارند که در تمام گوشههای یک سازمان پخش شوند و به بحثها و گفتگوهای داخلی گسترده دامن بزنند.
- تبلیغات ارزان و تاثیرگذار
سازمان شما زمانی میتواند به بهترین شکل تبلیغ شود که محتوای شما شامل اینفوگرافیکهای مفید و معنی دار برای بینندگان باشد.
مطلب مفید: شخصیت شناسی DISC چیست؟
- غرور شرکتی
اگر یک اینفوگرافیک محبوب شود و در کانالهای رسانه.های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، میتواند به نقطه افتخار کل سازمان تبدیل شود.
- تصمیم گیری
اینفوگآموزشها پردازش و درک اطلاعات را سرعت میبخشد و در نتیجه تصمیمات به طور فزایندهای سریعتر میشود.
- یادگیری و آموزش
اینفوگرافیکها درک اطلاعات پیچیده را آسان تر میکنند و به کارمندان در مورد دادهها و فرآیندهای مهم آموزش می.دهند.
- سرگرمی در محل کار
اینفوگرافیکها پیام های خسته کننده را خنده دارتر میکند، که میتواند کار را جالب تر کند و کارایی کار کارکنان را افزایش دهد.
مطلب مرتبط: قبل از طراحی پوستر چه باید کرد؟
روش ساخت تصاویر اینفوگرافی
بیایید نگاهی به نحوه ایجاد اینفوگرافیک با بهترین ابزارهای موجود آنلاین بیندازیم.
- co؛ سازنده اینفوگرافیک آنلاین
Visme یک سازنده اینفوگرافیک فوقالعاده جالب است که به شما امکان میدهد ارائههای تعاملی، اینفوگرافیکها، بنرهای تبلیغاتی، انیمیشنها، طرح بندی مشتری و موارد دیگر را ایجاد کنید. این یک کتابخانه گسترده پر از الگوها، اشکال، نمادها، و اشیاء برای انتخاب دارد.
- ly؛ ابزار آنلاین ساخت اینفوگرافیک
این سازنده اینفوگرافیک به شما کمک میکند تنها با چند کلیک یک تصویر خیره کننده را جمعآوری کنید. نسخه اصلی این ابزار بدون هیچ هزینهای ارائه شده است، بنابراین میتوانید در کمترین زمان شروع به ساخت اینفوگرافیک رایگان کنید.
حتما مطالعه کنید: 13 روش پیدا کردن علاقه شغلی
- Visualize.me
Visualize.me روی اجازه دادن به کاربران برای ایجاد “رزومه های اینفوگرافیک” تمرکز دارد. با این حال، طراحی قالب تنها به این هدف محدود نمیشود. هنگامی که با حساب کاربری لینکدین یا ایمیل خود وارد شدید، میتوانید از میان طیفی از تمهای زیبا، نقشههای زبان، جدول زمانی، نمودارهای حبابی، نقشههای درختی، پیکتوگرامها و سایر قالبها انتخاب کنید.
از دست ندهید: پر درآمدترین ورزشهای جهان
- PiktoChart
سازندگان اینفوگرافیک مانند این مورد میتوانند طراحان گرافیک را قبل از اینکه بدانیم از کسب و کار خود کنار بگذارند، زیرا PiktoChart خود را بهعنوان ابزاری معرفی میکند که اجازه میدهد «غیر طراحان اینفوگرافیکهای زیبا را در کمتر از 10 دقیقه ایجاد کنند». این امر ممکن است تکان دهنده باشد یا شاید حتی کمی توهین آمیز اما واقعیت دارد. Piktochart دارای بیش از 400 تم کاملاً قابل تنظیم با تصاویر، اشیاء، نمودارها و رنگهای آماده شبکیه چشم است که میتوانید آنها را مطابق با اولویت خود ویرایش و تنظیم کنید.
- Canva
یکی از منحصربهفردترین و درخشانترین وبسایتهای طراحی شده، Canva قصد دارد هم طراحان و هم غیر طراحان را آموزش دهد تا مطالب جالب و خلاقانهای ارائه دهند. Canva یک سازنده اینفوگرافیک است که با آموزش مختصری شما را با برنامه خود آشنا می کند. وقتی این کار را انجام دادید، می توانید پروژه خود را ایجاد کنید، خواه ارائه، عکس روی جلد فیس بوک، کارت ویزیت، آگهی، پوستر، بنر یا یک اینفوگرافیک آماده برای شبکیه چشم باشد.
از دست ندهید: بهترین برندهای دنیا در سال 2022
- Infogr.am
اینفوگرام همه چیز در مورد ساخت نمودارها و اینفوگرافیک ها “راه آسان” است. تاکنون بیش از 2 میلیون اینفوگرافیک با این سازنده اینفوگرافیک ایجاد شده است و برخی از آنها حتی توسط سازمانهای معتبر از جمله یورونیوز، دانشگاه کمبریج و هافینگتون پست استفاده شده است. خواه وبلاگ نویس، آموزش دهنده، سفیر برند یا یک سازمان باشید، می توانید نمودارها/اینفوگرافیک ها را در سه مرحله آسان بسازید یک الگو انتخاب کنید، داده ها را تجسم کنید و منتشر کنید.
مطلب مرتبط: بهترین سایت های فریلنسری ایرانی و خارجی
- نمودارهای گوگل
ایجاد اینفوگرافیک با نمودار گوگل، چرا به سادگی از نمودارهای گوگل استفاده نمیکنید؟ این مورد احتمالاً سازنده اینفوگرافیک است که قبلاً با آن آشنا هستید و قطعاً برای یادگیری به آموزش یا تجربه کمی نیاز دارد. Google Charts یک راه حل رایگان با انواع نمودارها، نقشه ها، میله ها و موارد آماری برای انتخاب است گالری گوگل سرشار از تنوع است.
از دست ندهید:معرفی بهترین سایت های دانلود عکس رایگان
- InfoActive
Infoactive یک پلت فرم ساده و انعطافپذیر است که به شما امکان میدهد اینفوگرافیکهای تعاملی و سایر داستان های “داده محور” ایجاد کنید. InfoActive به شما امکان میدهد دادههای خود را به برنامه متصل کنید و به اتوماسیون اجازه دهید بقیه کارها را برای شما انجام دهد.
- عکس اینفوگرافیک Gen Lite
ایجاد اینفوگرافیک با Photo Infographic Gen Lite اگر اینفوگرافیک شما بر اساس تعداد، راهها یا زمانبندی عکسهایتان است، میتوانید از این برنامه اندروید برای جمعبندی آنها استفاده کنید. این یک برنامه بسیار خاص با یک هدف بسیار خاص است، اما اگر عکاسی هستید که مشتاقانه منتظر تحقق آن هدف هستید، با نیازهای شما مطابقت دارد.
از دست ندهید: 10 روش که شما را کاریزماتیک تر می کند
- Get About
یکی دیگر از سازندگان اینفوگرافیک که برای هدف خاصی طراحی شده است، Get About به شما امکان می دهد اینفوگرافیک هایی ایجاد کنید که فعالیت رسانههای اجتماعی شما را تعیین میکند. بهعنوان مثال، Get About به شما امکان میدهد شرایط، هشتگها و اشارههای توییتر خود را ردیابی کنید. همچنین میتوانید فعالیتهای اجتماعی خود را با اینفوگرافیکهایی که نحوه ارتباط و اشتراکگذاری شما با شبکهتان را نشان میدهد، نظارت کنید.
- Creately
نه تنها یک ابزار نمودار، بلکه ابزاری است که برای تیم هایی که نیاز به همکاری زمان واقعی دارند، کار میکند. Creately به شما این امکان را میدهد که اشکال هوشمند، نمودارها، رابطها و موارد دیگر را برای جمع آوری اطلاعات در یک فضای فشرده ایجاد و سبک دهید.
حتما بخوانید: 9 راه برای افزایش بهرهوری روزانه
- PhotoStats
این یک برنامه آیفون است که به تولید اینفوگرافیک در مورد نحوه، زمان و مکان عکسبرداری اختصاص داده شده است. این اپلیکیشن مشابه Photographic Gen Lite برای اندروید، عادات عکاسی شما را تنها با چند کلیک آشکار میکند و اگر دوست داشتید، آن را در دسترس دوستان خود قرار دهید.
- Venngage
Venngage همه چیزهایی را که برای ایجاد اینفوگرافیک رایگان و انتشار آنها در محل نیاز دارید، دارد. شما می توانید از بین صدها قالب حرفه ای انتخاب کنید.
مطلب مفید: بهترین سایت های موفقیت در ایران
- iCharts
iCharts سازنده اینفوگرافیک روزمره شما نیست این یک پلتفرم تجزیه و تحلیل بصری مبتنی بر ابر است که به کاربران اجازه میدهد تجسمهایی سریع و آسان برای اطلاعات تجاری پیچیده، مجموعه دادهها یا کارهای تحقیقاتی گسترده ایجاد کنند. میتوانید هر زمان که بخواهید به دادههای خود دسترسی داشته باشید و آنها را بهروزرسانی کنید زیرا بومی ابری هستند.
- Geo Commons
شاید شما بیشتر به ارائه نقشهها به جای جدول زمانی علاقه دارید. Geo Commons برای اینفوگرافیک های مبتنی بر جغرافیا که باید دارای نقشه دلخواه شما باشد، عالی است.
سخن پایانی
اینفوگرافیک چیست؟ به زبان ساده، روشی خلاقانه برای گرفتن «هزار کلمه» و به تصویر کشیدن آنها با استفاده از یک عکس است. این روزها خوانندگان به دنبال دسترسی سریع به اطلاعات مختصر هستند. بازدیدکنندگان وب سایت این شکل منحصربهفرد ارائه را دوست دارند که به سرعت محبوبیت پیدا میکند و در برخی موارد به جای پستهای طولانی و طولانی وبلاگ به شکل استاندارد ارتباط تبدیل میشود. اینفوگرافیکها بهعنوان یکی از محبوبترین اشکال بازاریابی محتوا در رسانههای دیجیتال معاصر ظاهر شدهاند.