طراحی پوستر یکی از جذابترین هنرها میباشد؛ زیرا شما میتوانید بدون هیچ محدودیتی، تخیل خود را در سرزمین جادوی ذهن پرواز داده و هر آنچه در ذهن مینشیند را با طرح و رنگ درآمیزید و در نهایت روی کاغذ آورید. اما علاوه بر مکانی که پوستر در آن مکان نصب میشود، رعایت اصول طراحی پوستر و ایجاد ایدههایی خلاقانه و به تصویر کشیدن آن نقش کلیدی در جذب مخاطبان ایفا میکند. در ادامه این مقاله ابتدا به تعریف نسبتا جامعی از پوستر میپردازیم و سپس نکات طراحی حرفهای پوستر را بیان خواهیم کرد؛ به همین خاطر از شما عزیزان و هنر دوستان دعوت میکنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
از دست ندهید: 9 راه برای افزایش بهرهوری روزانه
پوستر چیست و چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد؟
پوستر به کاغذهای چاپی بزرگی گفته میشود که تبلیغات محصول یا خدمات شما را نمایش میدهند. پوسترها حاوی اطلاعاتی از جمله لوگوی اختصاصی، شعار، عکس، طرح، نقاشی و… هستند. یکی از تاثیرگذارترین راهکارها برای جذب مخاطبان، طراحی پوستر تبلیغاتی و نصب آن بر روی شیشههای فروشگاهها و معابر عمومی است که بیش از هر جایی در معرض دید عموم قرار دارند. پوسترها به راحتی این قابلیت را دارند که پیام تبلیغاتی مدنظر شما را از طریق جملات کوتاه و تصاویر خلاقانه به مخاطب برسانند.
امروزه پوسترها به یکی از موثرترین استراتژیهای بازاریابی تبدیل شدهاند که توجه مردم را نسبت به رویدادها مربوطه جلب میکنند. لازم به ذکر است تاریخچه طراحی پوستر به اواخر قرن ۱۹ میلادی و به کشور انگلستان باز میگردد. در آن زمان ها، پوسترها بر روی چوب طراحی میشدند و به تدریج طراحی پوستر دچار تغییر و تحولاتی به خصوص در کشور فرانسه شد. در نهایت در خلال جنگ جهانی دوم، طراحی و چاپ پوستر به کاغذ و مقوا رسید و توانست جایگاه مستحکمی در دنیای تبلیغات برای خود ایجاد کند.
مطلب مرتبط: معرفی بهترین سایت های دانلود عکس رایگان + لینک مستقیم
انواع پوسترها و کاربردهای آن
پوسترها نسبت به اهداف متفاوتی طراحی میشوند و کاربردهای مختلفی نیز دارند. به طور کلی میتوان پوسترها را به سه دسته پوسترهای تبلیغاتی، پوسترهای آموزشی و پوسترهای خبری و اطلاعرسانی تقسیمبندی نمود که در ذیل کاربرد هر یک از آنها را بیان خواهیم کرد. البته در تقسیمبندی دیگری پوسترها را به دو گروه عام و خاص نیز تقسیمبندی کرده اند. پوسترهایی که برای عموم طراحی میشوند باید به گونهای باشند که برای همه افراد قابل درک باشد اما اگر به عنوان مثال پوستری برای مخاطب قرار دادن نسل جوان قرار است طراحی شود لازم است در آن از رنگهای درخشندهتر استفاده گردد.
پوسترهای تبلیغاتی
پوسترهای تبلیغاتی همانطور که از نامشان نیز پیداست، با اهداف تجاری و بازاریابی طراحی میشوند. در این سبک پوسترها یک برند، محصول یا کسب و کار در سطح شهر معرفی و تبلیغ میشود. حتما تاکنون نمونه این پوسترها را در پشت شیشه سوپرمارکتها و فروشگاههای بزرگ دیده اید. لازم به ذکر است پوسترهای تبلیغاتی زمانی بیشترین اثرگذاری را دارند که در کمپینهای تبلیغاتی گسترده برندها استفاده شوند.
مطلب مرتبط: بهترین سایت های فریلنسری ایرانی در سال 2021
پوسترهای آموزشی
کاربرد این پوسترها برای سازمان ها، شرکتهای دولتی، خصوصی و… است. هدف از طراحی پوسترهای آموزشی، آگاهی افراد مراجعه کننده به یک سازمان یا جامعه از آن خدمت میباشد. انواع پوسترهای آموزشی را در دانشگاه ها، بانکها و بیمارستانها تاکنون بارها مشاهده کردهایم و از تاثیر آن در اذهان عمومی نیز مطلع هستیم.
مطلب مرتبط: هر آنچه که در مورد رنگهای مکمل نمیدانید!!
پوسترهای خبری و اطلاعرسانی
پوسترهای خبری کاربرد بسیار زیادی برای تشکلات، سازمانها و همچنین مراکز هنری و خدماتی را دارند. کاربرد این پوسترها در معرفی همایش ها، جشنوارههای هنری، سمینارها و… بسیار محسوس است.
از دست ندهید: 13 روش پیدا کردن علاقه شغلی
نکات طراحی پوستر که باید بدانید
در پاراگرافهای قبلی به اهمیت انواع پوستر اشاره کردیم و دانستیم که امروزه پوسترها به یکی از قدرتمندترین ابزارهای تبلیغاتی تبدیل شده اند. اما چه اتفاقی میافتد که ما از کنار دهها پوستری که در طول روز ممکن است چشمهایمان به آن بربخورد میگذریم و یک یا دو پوستر توجه ما را به خود جلب میکند؟ اینها به دلیل اصول حرفهای و ظریفی است که در آن پوسترها مورد توجه قرار گرفته که در ادامه در ۱۰ مورد آنها را برای شما عزیزان بازگو خواهیم کرد.
۱- فونت آن از دور قابل دیدن باشد
اولین نکته که در طراحی پوستر باید رعایت کنید این است که اطلاعات کلیدی آن باید به آسانی از فاصله دور خوانده شود تا افراد را به سمت خود جذب کند. معمولا در پوسترها از عنوان، جزئیات اصلی و متن کوچک استفاده میشود. عنوان، اصلیترین و بزرگترین متن در طراحی است که حتما باید خوانا و جذب کننده انتخاب و طراحی شود. در قسمت جزئیات اصلی باید اطلاعات بیشتری را به فردی که مشتاق شده تا به سمت پوستر شما بیاید بدهید؛ این اطلاعات باید به صورت مختصر و مفید بیان شوند و اندازه آن نیز باید کوچکتر از عنوان اصلی باشد. متن کوچک نیز لایه آخر با فونت کوچک است و شامل اطلاعاتی میشود که فرد بیینده برای انجام کار به آن نیاز دارد مثلا جزئیات آدرس و یا شرکت در سمینار خاص و… در نهایت یادتان باشد مانند تمام ابزارهای تبلیغاتی نیاز است تا در طراحی پوستر نیز سادگی را در نظر داشته باشید. تنوع فونت به کار رفته در یک پوستر نقطه ضعف آن بوده و شما باید نهایتا از دو فونت برای طراحی پوستر استفاده کنید.
جهت دانلود فونت های رایگان اینجا کلیک کنید.
۲- تقویت کنتراست تصویر
پوسترها باید این قابلیت را داشته باشند که تنها با یک نگاه مخاطب را به سوی خود جذب کنند؛ به همین خاطر تضاد بین عناصر طراحی میتواند به شما در انجام این کار کمک کند. استفاده از یک پالت رنگ یکنواخت با طیفی کم رنگ را فراموش کرده و از طراحی برجسته و بولد و رنگهای متنوع استفاده کنید. شما همچنین میتوانید با تغییر اندازههای عناصر و تغییر مقیاس، طراحی متفاوت و چشمگیری را به وجود آورید. از تکنیکهای دیگر شامل کنتراست میتوان به موقعیت و جهت گیری، تکرار و به کار بردن الگو، جدایی و نزدیکی ترکیب فونت و ویژگیهای ساده و پیچیده نام برد.
کلیک کنید: معرفی 20 عدد از بهترین سایت های موفقیت ایرانی!
از تاثیر رنگها در طراحی پوستر نیز اصلا غافل نشوید. هر رنگی دنیایی از رمز و راز برای خود دارد که در هنگام طراحی با توجه به نیاز آن، باید مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال رنگ آبی حس آرامش و اطمینان را به مخاطب القا میکند و به همین خاطر در طراحی پوسترهای بانکها و شرکتهای بیمه بیشتر از این رنگ استفاده میشود. در مقابل استفاده از رنگ قرمز باعث افزایش هیجان در مخاطب میشود و به همین خاطر در افزایش اشتهای مخاطب تاثیر بسزایی دارد و مناسب پوسترهای حوزه صنایع غذایی است.
پیشنهاد می شود از این سایت برای انتخاب پالت رنگی استفاده کنید.
۳- اندازه و مکان نصب پوستر را در نظر بگیرید
دانستن اینکه پوستر شما قرار است در کجا نصب شود در اندازه پوستر و انتخاب چگونگی ایجاد آن میتواند تاثیرگذار باشد. تضاد بصری نیز به عنوان یک عامل خارجی مهم شناخته میشود؛ مثلا اگر بدانید پوستر شما قرار است بر روی یک دیوار آبی رنگی قرار بگیرد قطعا برای طراحی آن از پس زمینه آبی رنگ استفاده نخواهید کرد.
از دست ندهید: بهترین سایت های آموزشی آنلاین
۴- قابلیت تغییر در مقیاس در طراحی پوستر
یکی از اصول بازاریابی این است که افراد برای به خاطر سپردن چیزی نیاز دارند تا ۲۰ بار با آن مواجهه شوند. به همین خاطر توصیه میشود یک نسخه کوچک از پوستر خود طراحی کنید و آن را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید؛ به صورت کارت پستالی به افراد نزدیک خود هدیه دهید و نسخهای از آن را از طریق ایمیل برای دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. هنگامی که یک پوستر کوچک میشود، باید به اندازه کافی قابل فهم باشد تا قابلیت اشتراکگذاری را داشته باشد؛ حتی زمانی که طراحی پوستر به اندازه یک کارت پستال کوچک شود نیز باید تمام جزئیات آن قابل خواندن باشد.
۵- از یک عنصر تصویری بزرگ استفاده کنید
تصویر غالب نیز باید همانند عنوان شما از دور قابل رویت و جذب کننده باشد. شما میتوانید یک عکس، متن یا یک تصویر گرافیکی را انتخاب کنید و همچنین میتوانید یک عکس کلوزآپ از چهره، صحنه و یا حتی تایپوگرافی نوآورانه در نظر بگیرید. در هنگام طراحی پوستر به انتخاب تصویر غالب بسیار دقت داشته باشید و پس از آن در مورد عناصر لایهبندی و تضاد متن و تصویر توجه کنید. به خاطر داشته باشید که تصویر غالب به مدت طولانی در حافظه مخاطبان شما میماند که در ساخت هویت نام تجاری شما نیز بسیار مفید است.
شاید مفید باشد: ارزشمندترین برندهای جهان در سال 2022
۶- از تخیل خود بهره بگیرید
در طراحی پوستر شما میتوانید آزادانه رفتار کنید و حتی قوانین را زیر پا بگذارید. بنابراین ترس را کنار گذاشته و فکر خود را در اعماق رویاها پرواز دهید. یادتان باشد که هدف از طراحی پوستر، جلب توجه از راه دور است، بنابراین باید خلاق و مبتکر باشید.
از دست ندهید: بهترین فروشگاه های اینترنتی در سال 1400
۷- از تکنیکهای چاپی خاص استفاده کنید
اگر پوستر شما چاپی است، از طراحیهای خاصی میتوانید استفاده کنید که امکان استفاده از آنها در پروژههای دیجیتالی ممکن نیست. به عنوان مثال میتوانید از مواردی مانند چاپ برجسته، چاپ UV، چاپ طلاکوب و سایر تکنیکهای خاص چاپی استفاده نمود. البته وقتی صحبت از تکنیکهای چاپی میشود، ملاحظات هزینهای نیز مطرح میگردد بنابراین حتما باید پیش از شروع طراحی، بودجه مدنظر خود برای این امر را نیز مشخص نمایید.
مطالعه کنید: دلیل اهمیت تصاویر جیمز وب چیست؟
۸- کال تو اکشن را فراموش نکنید
هدف پوسترها معمولا دعوت کردن مردم به انجام کار و یا دعوت به رویدادی است، به همین دلیل در این مواقع درخواست واکنش متقابل بسیار مهم است. در وب سایتها با عباراتی همانند «ثبت نام» یا «ایمیل به ما» میتوانید کال تو اکشن ایجاد کنید اما یکی از رایجترین کارهایی که میتوان در هنگام طراحی پوستر برای این منظور انجام داد، استفاده از QR کد است. طراحی بارکد و درخواست برای اسکن آن امری بسیار هوشمندانه است که میتوانید به راحتی از آن در هنگام طراحی پوستر استفاده نمایید.
شاید مفید باشد: نکاتی که قبل از مسافرت باید رعایت کنیم
۹- پوستر را زیاد شلوع نکنید
یادتان باشد که پوستر را نباید حاوی مطالب زیادی بکنید. اگر شما تمام قسمتهای پوستر را از مطلب پر کنید چشم بیننده خسته میشود و دیگر برای مخاطب پوستر شما جذابیتی نخواهد داشت. هنگام طراحی پوستر، بهتر است فاصله بیشتری بین عناصر ایجاد کنید که مزیت آن، افزایش چشمگیر تاثیرات بصری است. به طور خلاصه میتوان گفت هدف از طراحی پوستر این است که با کمتر نوشتن، بیشتر بگویید.
۱۰- کاوش در تایپوگرافی
تایپوگرافی یکی دیگر از عناصر کلیدی است که میتواند پوستر شما را برجسته سازد اما باید توجه داشته باشید که تایپوگرافی شما منحصر به فرد باشد. در حالیکه رنگها موجب احساسات میشوند، تایپوگرافی به پوستر شما شخصیت میدهد.
از دست ندهید: پر درآمدترین ورزشهای جهان و میزان درآمد آنها
سخن پایانی
در عصری که تبلیغات به شیوههای گوناگونی ابراز میشوند؛ طراحی پوستر همچنان یکی از شیوههای بسیار موثر و تاثیرگذار در جذب محاطب است که میتواند پیامهای شخصی، شغلی یا تبلیغی شما را در معرض دید عموم مردم قرار دهد. در نهایت به طور خلاصه میتوان مهمترین نکات طراحی حرفهای پوستر را شامل موقعیت مکانی مناسب، سایز پوستر، استفاده هوشمندانه از رنگ ها، موضوع و هدف تبلیغ، فونت و تیتر مناسب و طرح گرافیکی آن دانست که با رعایت آنها میتوان یک پوستر تاثیرگذار طراحی و اجرا نمود. ممنون که با حس یاد همراه بودید!