ارتباط، انتقال انواع احساسات و افکار به طرف مقابل است، چه از طریق گفتار، چه به صورت نوشتاری، با استفاده از زبان بدن و یا با تلاش از راههای دیگر. هدف از ارتباط به طور خلاصه حل مشکلات و رفع نیازهایمان است. چگونه ارتباط موثر برقرار کنیم و کدام یک از رفتارهای ما را میتوان به عنوان ارتباط موثر تعریف کرد؟
ارتباط فقط با صحبت کردن انجام نمیشود. اگر به یاد داشته باشید افراد از طریق دود برای یکدیگر پیام میفرستادند، این موضوع در محدوده ارتباط است زیرا انتقال موقعیت به طرف مقابل است. حتی سکوت در برابر حوادث به معنای برقراری ارتباط است.
هنگام برقراری ارتباط موثر با مردم، دانستن چگونگی شروع ارتباط مهم است، اما نکته اصلی این است که بدانیم چگونه آن را ادامه دهیم. در اینجا میتوانید از توصیههای ما برای برقراری ارتباط موثر استفاده کنید.
حتما مطالعه کنید: اختلال انطباقی چیست؟
مطالعه کنید: راهکارهای تضمینی برای افزایش اعتماد به نقس
-
فهرست مطالب برای نمایش کلیک کنید!
نوبت خود را در صحبت کردن رعایت کنید
هر کاری انجام میدهید، مکالمه طرف مقابل را قطع نکنید، صبورانه منتظر بمانید تا صحبتهایش را تمام کند. مداخله بین مکالمات باعث میشود که ارتباط به راحتی از بین برود و فرد مقابل شما از این موقعیت بدش بیاید. واقعاً به حرفها و حرفهای اطرافیانتان گوش دهید و نشان دهید که به آنچه گفته میشود اهمیت میدهید. همچنین، هنگامی که نوبت شما برای صحبت است، به جای گفتن آنچه در ابتدای گفتگو برنامه ریزی کرده بودید، در مورد آنچه طرف مقابل به شما گفته است صحبت کنید و ادامه دهید.
-
سئوالاتی بپرسید که محدود به پاسخهای کوتاه نباشد
مطمئن شوید که پاسخ سوالاتی که میپرسید فقط «بله» یا «نه» نباشد. سوالاتی بپرسید که میتواند طرف مقابل را وارد گفتگوی دقیقتری کند. به عنوان مثال، “چرا میخواستی پرستار شوی؟” چرا سراغ شغل دیگری نرفتی؟ یا “از کجا به فکر زندگی در این منطقه افتادی؟” این سوالات طرف مقابل را ترغیب میکند تا بیشتر به شما بگوید و داستان خود را برای شما تعریف کند و از او دعوت کند تا ایدههای خود را به اشتراک بگذارد.
حتما بخوانید: آشنایی با رموز زبان بدن که نمیدانید!
-
مردم را دعوت کنید تا زندگی خود را با شما به اشتراک بگذارند
یکی از مهمترین روشهای ارتباطی این است که مردم را دعوت کنیم تا درباره زندگی و سبک زندگی خود صحبت کنند. تقریباً همه از گفتگوهای مربوط به خود لذت میبرند. با دعوت از مردم برای صحبت در مورد زندگی خود، نشان میدهید که به داستان زندگی، خانواده، ایدهها و اهداف آن شخص اهمیت میدهید. این اطمینان حاصل میکند که ارتباطات شما در مسیر درست قرار دارد. اما در حین انجام این کارها باید مراقب باشید که نگران زندگی خصوصی افراد نباشید و غیبت نکنید. اگر احساس میکنید که طرف مقابل میترسد زندگی خود را با شما به اشتراک بگذارد، باید بلافاصله موضوع را به سمت دیگری ببرید.
حتما مطالعه کنید: تکنیکهای فوق العاده برای کنترل خشم و عصبانیت
-
در بیان عقاید خود بردبار باشید
از انتقال احساسات و افکار خود در مورد موضوعات مورد بحث به مردم دریغ نکنید. در حین انجام این کار مراقب باشید که فرد مقابل خود را آزار ندهید. هنگام گزارش برداشتهای خود مثبت و دیپلماتیک باشید. صادق بودن در این مورد نیز بسیار مهم است. زیرا به جای ایجاد تصور شخصی که فقط هر چیزی را که میشنود تایید میکند، باید نشان دهید که میتوانید در مواقع مناسب نه بگویید و نظرات خود را بیان کنید.
مطالعه کنید: چگونه کاریزماتیک و باحال باشیم؟
-
از طرف مقابل در مورد چالشها نظر بخواهید
درخواست پیشنهاد از کسی نشان میدهد که برای نظر او ارزش قائل هستید. پرسیدن نظر کسی به این معنی نیست که فوراً همان کاری را که او میگویند انجام خواهید داد. نشان خواهد داد که شما وقایع را از منظر شخص مقابلتان ارزیابی خواهید کرد و برای او ارزش قائل میشوید.
کلیک کنید: بهترین روشها برای تقویت اعتماد به نفس کودکان
-
از آنها بخواهید بیشتر بگویند
اساس یک ارتباط خوب و عالی، تشویق طرف مقابل برای گفتن بیشتر است. با صحبت در مورد مسائل دیگر بدون تمرکز بر زندگی خصوصی، جزئیات زندگی طرف مقابل را یاد خواهید گرفت. اگر یکی از همکاران گفت که به دنبال شغل دیگری است، میتوانید از او بپرسید که به دنبال چه شغلی است یا نمیخواهد انجام دهد و از او بخواهید بیشتر توضیح دهد.
به این ترتیب اطلاعات بیشتری در مورد موضوعی که دوستتان میخواهد بگوید به دست خواهید آورد. این نگرش به افزایش قدرت ارتباطی شما در هنگام صحبت با خانواده، همکاران یا فردی که به تازگی ملاقات کرده اید کمک میکند و به مردم اطلاع می دهید که برای گوش دادن به آنها وقت میگذارید.
از دست ندهید: چگونه مدیریت زمان و برنامه ریزی داشته باشیم
-
در مورد یک مسئله توضیح بخواهید
در مورد نحوه استفاده یا عملکرد چیزی توضیح بخواهید. درخواست توضیح از کسی در مورد هر چیزی نشان میدهد که شما آن شخص را باهوش میدانید و برای توانایی او در گفتن و آموزش به شما ارزش قائل هستید. اگر کسی با شما در مورد چیزهایی صحبت میکند که متوجه نمیشوید، میتوانید بدون تردید توضیح بخواهید.
مثلا؛ اگر دوستی برنامه جدیدی را در رایانه خود دانلود کرده است، در مورد نحوه استفاده از آن بپرسید، یا اگر رئیس یکی از دوستانش به شما گفت که قرار است ارتقا پیدا کند، میتوانید بپرسید که چگونه این کار را انجام داده است. درخواست توضیحات از مردم، اشتراک گذاری شخص با شما را افزایش میدهد. این واقعا یکی از بهترین روشهای ارتباط خوب است.
حتما بخوانید: شناخت طیف های احساسی مختلف و کاربرد آنها در زندگی
-
حرفی که میخواهید بزنید را چندین بار مرور کنید
به جای اینکه فوراً نظر خود را بیان کنید، درک خود را از آنچه گوش میدهید به روشی متفاوت بیان کنید. میتوانید با استفاده از سه کلمه آخر شخص مقابل شروع کنید. مثلا؛ میتوانید از جملاتی مانند “آیا به جای اینکه در خانه شام بخوریم؟”، “فکر میکنم میتوانیم بیرون شام بخوریم…” استفاده کنید. سپس باید آنچه را که میفهمید به روش دیگری بیان کنید.
این به شما نشان میدهد که به صحبتهای طرف مقابل گوش میدهید و به شما کمک میکند آنچه را که شنیده اید خلاصه کنید. برای اینکه بفهمید در صحبتهای فرد مقابل تان به حرف او گوش میدهید یا نه، ممکن است از جملات متناقض استفاده کنید و ممکن است در صحبتهایتان در مورد چیزهای مختلفی صحبت کنید. این باعث میشود طرف مقابل فکر کند که شما به صحبتهای او گوش نمیدهید.
از دست ندهید: بهترین راه مقابله با کم رویی و خجالتی بودن
2 پاسخ
سلام
واقعا ارتباطات موضوع بسیار مهمی هست. ممنون خیلی خوب بود مواردی که نوشته شده کاملا کاربردی هست که باید سعی کرد استفاده بشه.
سلام
مطلبتون رو خیلی دوست داشتم مخصوصا اون جایی که گفته بودین سوالاتی مانند(آیا به جای اینکه در خانه شام بخوریم؟”، “فکر میکنم میتوانیم بیرون شام بخوریم…”) بپرسیم.