ارائه آسانسوری چیست؟ چگونه ارزش خود را در30 ثانیه انتقال دهیم؟

ارائه آسانسوری چیست؟چگونه ارزش خود را در30 ثانیه انتقال دهیم؟

ارائه از نوع آسانسوری روشی است که در آن خلاصه ای سریع از پیشینه، تجربه و هدف شما بیان می‌گردد. دلیل نامگذاری این روش به نام ارائه آسانسوری این است که خلاصه گفته شده باید به قدری کوتاه و مختصر باشد که بتوان آن را حتی در زمان انتقال بین دو طبقه با آسانسور نیز بیان کرد! با ما همراه باشید تا در این متن اطلاعات بیشتری را در این زمینه به شما ارائه کنیم.

مطلب مرتبط: تصمیم گیری با استفاده از قانون نردبان

 

معرفی مختصر ارائه به روش آسانسوری

این نوع از سخنرانی دربرگیرنده همه اطلاعات شخصی شما است. اینکه چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌دهید و اینکه هدفتان در آینده چیست؟ ارائه به روش آسانسوری راهی برای به اشتراک گذاشتن تخصص و اعتبار یک فرد در مدت زمان کوتاهی با افرادی است که هیچگونه آشنایی با وی ندارند.

اگر این روش درست انجام شود، همین سخنرانی کوتاه به شما کمک می‌‌کند تا خود را به شیوه ای قانع کننده با مدیران و کارمندان موسسه مدنظر معرفی کنید. این روش می‌تواند شما را در زمینه ساخت یک شبکه ارتباطی بین کارمندان، پیدا کردن شغلی جدید و یا ارتباطات دوستانه درون اداره همراهی کند.

زمان و نحوه استفاده از سخنرانی آسانسوری

اگر به دنبال کار هستید، می‌توانید از این روش‌ در سایت‌هایی همچون LinkedIn استفاده کنید. سخنرانی آسانسوری راهی عالی برای به دست آوردن اعتماد به نفس در زمان معرفی خود به مدیران و نمایندگان شرکت است.

از این روش می‌توانید برای معرفی خود در رویدادهای مختلف علمی و یا کنفرانس‌های حقوقی نیز استفاده کنید. اگر در برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن‌های حرفه‌ای یا هر نوع گردهمایی دیگری شرکت می‌کنید، می‌توانید با کمک ارائه آسانسوری، نظر دیگران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خود جلب نمایید.

حتما بخوانید: با تکنیک‌های حل مسئله آشنا شوید

در سخنرانی آسانسوری چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

در سخنرانی آسانسوری چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

همواره به یاد داشته باشید که سخنرانی شما باید مختصر باشد. سخنرانی خود را به 30 الی 60 ثانیه محدود کنید. لازم نیست کل سابقه کاری و اهداف شغلی خود را در همین زمان کوتاه مطرح نمایید. سخنرانی شما باید خلاصه ای کوتاه از اینکه چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید باشد.

شما باید متقاعد کننده باشید. حتی اگر زمان کوتاه است، سخنرانی شما باید به اندازه کافی قانع کننده باشد تا علاقه شنونده را به ایده، سازمان یا پیشینه شما برانگیزد. مهارت‌های خود را به اشتراک بگذارید ارائه آسانسوری شما باید توضیح دهد که شما چه کسی هستید و چه صلاحیت‌ها و مهارت‌هایی دارید. سعی کنید روی دارایی‌هایی تمرکز کنید که نسبت به بقیه شانس بیشتری برای پذیرفته شدن دارند.

تمرین، تمرین و تمرین. بهترین راه برای احساس راحتی در مورد سخنرانی آسانسوری این است که آن را تا زمانی که می‌‌توانید تمرین کنید. با تمرین به تغییر مکالمه عادت خواهید کرد. هرچه مدت زمان تمرین بیشتر باشد، هنگام شرکت در یک مصاحبه شغلی، ارائه به روش آسانسوری، آسان‌تر خواهد بود.

از دست ندهید: اختلال انطباقی چیست؟

مثبت و منعطف باشید

شما اغلب برای یک موقعیت خاص مصاحبه شغلی را انجام نمی‌دهید، بنابراین بهتر است در نظر دیگران ذهن باز (open-mind) و انعطاف پذیر به نظر برسید. نیازی نیست تمام جزئیات شخصیتی خود را در ارائه آسانسوری توضیح دهید. بسیاری از افراد در همین زمینه دچار مشکل می‌شوند و شخصیت خود را در نظر دیگران خراب می‌کنند. این شانس شماست که در حضور اول خود برای استخدام، یک تاثیر اولیه عالی ایجاد کنید.

اهداف خود را ذکر کنید

نیازی نیست اهداف خود را خیلی خاص تشریح کنید. ارائه اهداف به شکل کاملاً صریح و تخصصی ممکن است زیاد جذاب به نظر نرسد، اما به یاد داشته باشید که ارائه آسانسوری بدون مشخص کردن هدف معنی ندارد. به عنوان مثال، می‌توانید هدف خودا را مسائلی چون به کار بردن مهارت‌های فروش برای بهبود شرایط مالی شرکت و یا کمک به افزایش شعبه‌های موسسه مدنظر، عنوان کنید.

مخاطبان خود را بشناسید و با آن‌ها صحبت کنید

در برخی موارد، استفاده از اصطلاحات تخصصی می‌تواند یک حرکت قدرتمند باشد چون آگاهی شما را نشان می‌دهد، اما باید در مورد استفاده از اصطلاحات تخصصی در حین ارائه آسانسور مراقب باشید. به یاد داشته باشید که شنیدن این اصطلاحات برای افرادی که آشنایی خاصی با محبث مدنظر شما ندارند خسته‌کننده خواهد بود. ارائه خود را ساده و متمرکز نگه دارید.

حتما بخوانید: تکنیک‌های برقراری ارتباط موثر

کارت ویزیت داشته باشید

یک کارت ویزیت داشته باشید.

اگر کارت ویزیت دارید، آن را در پایان مکالمه به عنوان راهی برای ادامه گفتگو، به دیگران ارائه دهید. اگر  کارت ویزیت ندارید، می‌توانید از تلفن هوشمند خود برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات تماس استفاده کنید. بهتر است در اولین فرصت ممکن نسبت به تهیه کارت ویزیتی جذاب اقدام کنید.

کلیک کنید: روش‌های مناسب برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

نکاتی که نباید انجام دهید.

در زمان ارائه آسانسوری، خیلی تند صحبت نکنید. درست است که شما فقط زمان کوتاهی برای انتقال اطلاعات خواهید داشت، اما سعی نکنید با صحبت کردن سریع این معضل را برطرف نمایید. این کار جذب پیام شما را برای شنوندگان غیرممکن خواهد کرد.

از سر و صدا کردن خودداری کنید. به همین دلیل در بخش قبل گفتیم که تمرین سخنرانی در آسانسور بسیار مهم است. نباید جملاتی غیرمتمرکز یا نامشخصی در ارائه خود داشته باشید و یا از مسیر خارج شوید. به فردی که با او صحبت می‌کنید فرصت بدهید تا مداخله کند و یا در مورد مبحث مدنظر پرسش خود را مطرح نماید.

اخم نکرده و یکنواخت صحبت نکنید! یکی از نکات منفی تمرین نکردن این است که  تمرکز شما بر به خاطر سپردن دقیق کلماتی که می‌خواهید استفاده کنید خواهد بود نه بر نحوه انتقال آن‌ها. سطح انرژی خود را بالا، با اعتماد به نفس و مشتاق نگه دارید.

نکاتی برای ارائه آسانسوری مجازی

همه دستورالعمل‌های گفته شده در بخش قبل در هنگام ارائه آسانسوری به شکل مجازی نیز باید رعایت شود. ممکن است فرصتی برای سخنرانی آسانسوری در یک نمایشگاه حرفه ای مجازی، یک مصاحبه شغلی از طریق برنامه Zoom یا در طول یک رویداد اینترنتی داشته باشید. بایدها و نبایدهای ذکر شده در بخش قبلی را حتماً به خاطر داشته باشید.

نکاتی برای ارائه آسانسوری مجازی

از دست ندهید: چگونه مدیریت زمان و برنامه ریزی داشته باشیم

سایر نکات مهم در ارائه مجازی

پیش از هر کاری بررسی کنید که در زمان ارائه، چگونه به نظر خواهید رسید. شما باید یک پس زمینه تمیز و حرفه ای داشته باشید. به علاوه، مطمئن شوید که به نور صحنه مدنظر مناسب است و در سایه‌های منحرف کننده‌ای قرار نمی گیرید.

ارتباط چشمی برقرار کنید! بهتر است از قبل تمریناتی در این زمینه داشته باشید تا نگاه کردن به دوربین برای شما عادی شود. این به شما کمک خواهد کرد تا با شخص مدنظر در چت ویدیویی، ارتباط چشمی برقرار کنید، البته به یاد داشته باشید که از زیاده روی در این کار یا خیره شدن اجتناب کنید!

انرژی بالایی داشته باشید. مانند ارائه‌های آسانسوری حضوری، باید از صحبت کردن خیلی سریع خودداری کنید. صدای خود را تعدیل کرده (برای جلوگیری از یکنواختی) و اعتماد به نفس خود را بالا نگه دارید. حواس افراد در طول جلسات ویدیویی راحت‌تر پرت می‌شوند و شما باید توجه آن‌ها را حفظ کنید.

از دست ندهید: با اصل پارتو بیشتر آشناشوید.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما را به صورت مختصر و مفید با ارائه آسانسوری آشنا کرده و به این سوال که elevator pitch چیست؟ پاسخ دهیم. همانطور که در ابتدای متن نیز گفته شد، این روش یکی از برترین راهکارهای موجود برای معرفی خود در مدت زمان کوتاه به افراد مدنظر است.

با استفاده از این روش می‌توانید بدون پیچیدگی خاصی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن،‌ ویژگی‌هایی نظیر علایق شخصی، اهداف کنونی و اهداف آتی خود را با دیگران در میان بگذارید. اگر به تازگی در یک موسسه مشغول به کار شده‌اید، به هیچ وجه مزایای این روش را دست کم نگیرید!

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید!

یک پاسخ

  1. میتونید چند تا کتاب برای سخنرانی معرفی کنید که این تکنیک ها هم رو داخلش گفته باشه؟ تکنیک منظورم همین ارائه‌ی آسانسوری هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *