لیست غذاهای پرطرفدار ایرانی

لیست غذا های پر طرفدار ایرانی

غذاهای پرطرفدار ایرانی با طعم خاص و خوشمزه خود طرفداران زیادی داشته و برخی از غذاهای ایرانی در سراسر دنیا مشهور است. غذاهای ایران با مواد غذایی متنوعی ساخته شده و با سفر در شهرهای مختلف کشور، با تنوع شگفت انگیزی از غذاها آشنا خواهد شد. در این مقاله لیستی از غذاهای پر طرفدار ایرانی تهیه کردیم که می‌توانید آن‌ها را امتحان کرده و لذت ببرید.

لیست غذاهای پرطرفدار ایرانی

از آنجایی که تنوع غذایی در ایران گسترده است، به معرفی غذاهایی می‌پردازیم که توسط همه استان‌ها مورد استقبال قرار گرفته و محبوبیتی کلی دارند.

خورش فسنجان خورشت فسنجان

فسنجان یکی از خورش‌های اصیل ایرانی است که به عنوان غذای اصلی سرو شده و طعم خاصی دارد. در گذشته خورش فسنجان غذای مخصوص شب یلدا بود و از آن به عنوان سنتی برای جشن گرفتن طولانی‌ترین شب سال یاد می‌کردند. خورش رفسنجان در هر منطقه ایران به یک شکل طبخ می‌شوند، برخی آن را شیرین‌تر میل کرده و برخی از شهرها مانند شمال ایران، طعم ترش را ترجیح می‌دهند. فسنجان با موادی نظر رب انار، گردو، گوشت قرمز یا مرغ تهیه می‌شود. گوشت مورد استفاده در خورش فسنجان محدود به نوع خاصی نیست، می‌توان از گوشت مرغ، بلدرچین، اردک، ماهی و بوقلمون در این غذا استفاده کرد.

کبابکباب

کباب کوبیده یک غذای ایرانی محبوب است که از گوشت بره/گوساله یا ترکیبی از آن‌ها با پیاز رنده شده و ادویه تشکیل شده است. علاوه بر خود ایرانیان، گردشگران سایر کشورها هم معمولا از طعم خاص کباب لذت برده و به آن علاقه پیدا می‌کنند. خوشمزه‌ترین نوع کباب را با گوشت چرخ کرده بر روی منقل با زغال می‌پزند و کنار آن هم یک سیخ گوجه قرار می‌دهند. البته کباب هم جز غذاهایی است که تنها یک دستور خاص نداشته و در انواع برگ، بختیاری، سلطانی، کوبیده، قفقازی و … طبخ می‌شود.

مرور بیشتر: 20 تا از بهترین رستوران های تهران

باقالی پلو با ماهیچهباقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با ماهیچه غذایی مجلسی و مشهور در ایران بوده که از دوره صفویان مورد توجه مردم قرار گرفته است. در آشپزی ایرانی، برنج را می‌توان با کره و زعفران تهیه کرد تا در کنار خورش‌های خوشمزه از آن لذت برد اما گاهی اوقات مواد مختلفی به خود برنج اضافه می‌شود تا رنگ و بوی خاصی بگیرد. باقالی پلو هم جز همین دسته از برنج‌ها است که برای پخت برنج، باقالی و سبزیجات ترکیب می‌شود. علاوه بر روش طبخ خاص خود برنج، ماهیچه هم طعم بی‌نظیری به باقالی پلو هدیه خواهد داد.

سبزی پلو با ماهیسبزی پلو با ماهی

سبزی پلو یک نوع برنج مخلوط ایرانی محبوب بوده که معمولاً با سبزیجات تازه خرد شده درست می‌شود. برای پخت سبزی پلو از گیاهانی مانند گشنیز، جعفری و شوید استفاده می‌شود تا برنج خوش طعم شود. ترکیب این سبزی‌های تازه با برنج به اندازه‌ای خوش طمع است که می‌توانید علاوه بر ماهی با سایر گوشت‌ها هم آن را تهیه نمایید. این غذا بخشی از سنت ایرانیان در نوروز است که روز عید خود را با سبزی پلو با ماهی جشن می‌گیرند. ماهی‌هایی نظیر ماهی سفید، قزل آلا و سالمون در کنار این برنج پخته می‌شوند.

مطالعه کنید: انواع غذاهای ترکی

زرشک پلو با مرغزرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ یک غذای کلاسیک ایرانی است که با زرشک، مرغ و برنج درست می‌شود. این غذا تا حدی خوشمزه است که هم در مجالس کوچک معمولی و هم در مهمانی‌های شام ایرانی بزرگتر، مراسم ازدواج و بیشتر جشن‌ها و تعطیلات سرو می‌شود. مرغ ماده اصلی این دستور پخت است و به طور جداگانه با کمک رب و زعفران پخته می‌شود. از آنجایی که طبخ این غذا به نسبت سایر غذاها راحت‌تر است، برای مهمانی‌های با تعداد بالا بهترین گزینه است. برای تزئین برنج هم از زرشک یا مخلوط زرشک و پسته استفاده می‌کنند تا برنج ظاهر زیباتری پیدا کند.

 

قورمه سبزیقورمه سبزی

در ایران کمتر کسی را پیدا می‌کنید که عاشق قورمه سبزی نباشد. قرمه سبزی یک خورش ایرانی فوق العاده خوشمزه است که در کنار برنج سفید سرو شده و طعمی بی نظیر دارد. قورمه سبزی که به عنوان غذای ملی ایران شناخته می‌شود، سرشار از پروتئین و فیبر بوده و جز غذاهای پر طرفدار ایرانی است. برخی از ایرانیان قورمه سبزی را سلطان خورش‌های ایران می‌نامند و منوی هیچ رستورانی بدون آن کامل نیست. قرمه سبزی دستور پخت‌های متفاوتی دارد اما شکل کلاسیک آن را می‌توان با لوبیا قرمز، چیتی، گوشت، پیاز و سبزیجات تازه تهیه کرد. سه عنصر اصلی طعم دهنده برای قرمه سبزی عبارتند از: سبزی بو داده، شنبلیله و لیموترش خشک.

ته چین مرغته چین مرغ

ته چین یک غذای برنجی است که می‌توان آن را با مرغ، گوشت، سبزیجات و یا به سادگی به عنوان پیش غذا درست کرد. ته چین مرغ دارای پوسته برنج طلایی ترد در اطراف و مرغ خوش طعم در وسط است که اطراف آن را برنج زعفرانی معطر و زرشک شیرین و ترش احاطه کرده است. این غذا با آب مرغ یا گوشت و مقداری ماست خامه‌ای سرو شده و با طعم منحصربفرد خود، همه را به ته چین علاقمند می‌کند. از آنجایی که شکل ظاهری ته چین هم توجه هر ببینده‌ای را جلب می‌کند، گزینه‌ای عالی برای مجالس است.

شاید مفید باشد: بهترین سایت آموزش آشپزی

خورش قیمهخورشت قیمه

این خورش خوشمزه ایرانی با لپه، گوشت، پیاز سرخ شده، رب گوجه فرنگی و پودر لیموترش درست شده و البته مانند هر خورش دیگری، با یک بشقاب برنج همراه است. هر استان روش پخت خاصی برای غذا دارد و می‌توان آن را با ادویه‌های مختلف پخت اما اضافه کردن بادمجان به خورش قیمه می‌تواند طعم جدیدی داشته باشد. بیشتر مردم از طعم خاص قیمه لذت برده و به طور گسترده در ماه‌های مبارک اسلامی مانند رمضان و محرم از آن به عنوان نذری استفاده می‌کنند.

جوجه کبابجوجه کباب

جوجه کباب بخش جدا نشدنی پیک نیک و سفر ایرانیان است. برای تهیه جوجه کباب از زغال استفاده می‌شود که همین موضوع سبب خوشمزگی بیش از حد آن شده است، البته روش‌های دیگری برای طبخ جوجه کباب مانند شعله گاز یا کباب پز مخصوص وجود دارد. برای تهیه این غذا ابتدا تکه‌های مرغ را در سس مخصوصی ( شامل زعفران، آب لیمو، فلفل، نمک و … ) قرار داده و پس از چند ساعت آن را می‌پزند. جوجه کباب را می‌توان همراه با نان و برنج سرو کرد.

لوبیا پلولوبیا پلو

اگر جز افرادی هستید که ترجیح می‌دهید برنج‌های مخلوط را تست کنید، لوبیا پلو گزینه خوشمزه‌ای برای ناهار و شام شما خواهد بود. این غذا برای مجالس بزرگ استفاده نشده و یک غذای ساده محسوب می‌شود که برای پخت آن از لوبیا، گوشت، پیاز، گوجه فرنگی و … کمک می‌گیرند. برای اینکه طعم این غذا خاص‌تر شود، بهتر است در کنار آن از سالاد شیرازی استفاده کنید تا مجذوب این غذای خوشمزه شوید.

حتما بخوانید: بهترین سایت های سفارش آنلاین غذا

مرغ شکم پرمرغ شکم پر

همانطور که از نام این غذا پیداست، برای تهیه آن مواد مختلفی نظیر گردو، دارچین، نمک، فلفل، پیاز، کشمش، آلو، سبزیجات مختلف را در داخل شکم مرغ قرار داده و سپس آن را به وسیله حرارت فر یا بر روی گاز می‌پزند. اگر قصد دارید مرغ شکم پر را امتحان کنید، پوست مرغ را جدا نکنید زیرا پوست مرغ با روغن انداختن، از خشک شدن بیش از حد مرغ جلوگیری خواهد کرد. مرغ شکم پر انتخابی عالی برای دورهمی‌ها خواهد بود زیرا در کنار ظاهر زیبا، مزه خاصی هم دارد.

مرصع پلومرصع پلو

مرصع پلو از جمله چشم نواز ترین غذاهای ایرانی است که علاوه بر طعم فوق‌العاده دارای ظاهری زیبا هم می‌باشد زیرا از رنگ‌های مختلفی تشکیل شده و این رنگ‌ها باعث جذابیت مرصع پلو شده‌اند. مرصع پلو شامل برنج سفید، خلال بادام، خلال پسته، زرشک و کشمش بوده و در کنار گوشت مرغ یا گوشت قرمز سرو می‌شود. یکی از نکات مهم در مورد مرصع پلو تزئین زیبای روی آن است، مخصوصا اگر قصد دارید از این غذا برای مجالس خود استفاده کنید.

قلیه ماهیقلیه ماهی

قلیه ماهی از غذاهای اصیل استان‌های جنوبی است که در خوزستان جز غذاهای اصلی محسوب می‌شود. در این غذا ماهی طعم خاصی پیدا کرده و آن را همراه با برنج سرو می‌کنند. برای پخت قلیه ماهی به ماهی تازه، گشنیز، شنبلیله، ادویه و تمر هندی نیاز دارید. اگر به دنبال غذایی با طعم متفاوت هستید، قلیه ماهی را جز گزینه‌های خود در نظر بگیرید.

از دست ندهید: بهترین طرز تهیه ته چین مرغ

عدس پلوعدس پلو

عدس پلو غذایی با پخت ساده است که برای تهیه آن تنها به برنج، عدس، ادویه و گوشت نیاز خواهید داشت. برخی از افراد که غذاهایی شیرین را ترجیح می‌دهند، می‌توانند کشمش را هم به ترکیبات عدس پلو اضافه نمایند.

غذاهای پرطرفدار ایرانی با نون

برخی از غذاهای پرطرفدار ایرانی بدون برنج و با نان سرو می‌شوند.

آبگوشتآبگوشت

آبگوشت بدون شک یکی از خوش طعم‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است که با نام دیزی هم شناخته می‌شود. نسخه اصلی آبگوشت با گوشت گوسفند، حبوبات، سیب زمینی، پیاز، فلفل، رب گوجه فرنگی، سیر و … طبخ شده و ترکیب این مواد باعث ایجاد یک مزه عالی می‌شوند. قرار دادن سبزی خوردن تازه و پیاز هم از جمله مواردی است که هیچ وقت نباید فراموش شود. آبگوشت در واقع دو غذا محسوب می‌شود، ابتدا آب این غذا را در کاسه ریخته و همراه با نان میل می‌کنند؛ سپس باقی مانده حبوبات و گوشت در قابلمه را کوبیده و گوشت کوبیده آبگوشت لذت می‌برند.

مرور بیشتر: تهیه آبگوشت دیزی سنتی

 

 

کوکو

کوکو یک غذای ایرانی بر پایه تخم مرغ است که اغلب گیاهی است و از ترکیب تخم مرغ‌های زده شده با مواد مختلف تشکیل می‌شود. این غذا به عنوان پیش غذا، سرد یا گرم سرو می‌شود و با نان و ماست یا سالاد همراه است. در بخش‌هایی از شمال ایران، کوکو به ‌عنوان ناهار استفاده می‌شود و با برنج ساده (کته) یا نان سرو می‌شود. کوکو سبزی، محبوب ترین نوع کوکو، به طور سنتی در عید نوروز، جشن سال نو ایرانیان و همچنین در عید پاک ارامنه ایرانی سرو می‌شود.

کوفته

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای بدون برنج ایرانی، کوفته است که هر استان با دستور پخت خاصی آن را می‌پزد اما کوفته تبریزی به نسبت سایر کوفته‌ها شناخته‌شده‌تر است. مواد اصلی در طبح کوفته گوشت تازه، سبزیجات، گردو، آلو و زرشک است که بسته به نظر آشپز می‌توانند مواد غذایی مختلف دیگری هم در کوفته مورد استفاده قرار گیرد.

کله پاچه

کله پاچه یکی از غذاهای ایرانی است که در واقع یک صبحانه پر انرژی بوده و از اجزای مختلف بدن گوسفند تهیه می‌شود. برخی از افراد دوست دارند نان در آب کله پاچه تیلیت کرده و میل کنند؛ برخی از افراد هم گوشت آن را همراه با نان می‌‌خورند. کله پاچه از جمله غذاهایی است که طبخ آن نیاز به زمان زیادی دارد، به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به جای پخت آن در خانه، به کله پزی مراجعه کنند.

مطالعه کنید: رژیم غذایی ورزشکاران

فلافل

فلافل یکی دیگر از غذاهای محبوب بوده که ماده اصلی در طبخ آن، نخود است. طعم فلافل کمی تند و پر ادویه است و همراه با انواع نان، سالاد، ترشی و سس سرو می‌شود. در کشورهای عربی فلافل با مواد دیگری مانند بادمجان و عدس هم تهیه می‌شود که طرفداران خاص خود را دارند.

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی در واقع یکی از غذاهای گیلکی است اما امروزه این غذای خوشمزه در همه شهرها محبوبیت پیدا کرده است. میرزا قاسمی با بادمجان، گوجه فرنگی، تخم مرغ و ادویه طبخ شده و می‌توان آن را به همراه نان یا کته سرو کرد. می‌توانید از میرزا قاسمی به عنوان یک پیش غذا یا غذای اصلی استفاده کنید.

کشک بادمجان

کشک بادمجان از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای پرطرفدار ایرانی با نان است که در سفره همه ایرانیان یافت می‌شود. ماده اصلی در طبخ این غذا بادمجان سرخ شده است که به وسیله سیر، گردو و ادویه طمع دار شده و سپس به وسیله کشک، سیرداغ یا نعنا داغ روی آن را تزئین می‌کنند. کشک بادمجان دستور پخت ساده‌ای داشته و در مدت زمانی کمی می‌توانید آن را تهیه کنید.

شامی کباب

اگر به دنبال غذای نونی خوشمزه و متفاوت برای شام خود هستید، شامی کباب را به شما معرفی می‌کنیم. برای تهیه شامی کباب به گوشت چرخ کرده، سیب زمینی و آرد نخودچی نیاز خواهید داشت و می‌توان آن را به همراه برنج هم میل کرد. در صورتی که غذای بدون گوشت را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از ترکیب سیب زمینی، پیاز و ادویه استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: لیست کامل بهترین غذاهای ایرانی

سخن پایانی

در این مقاله از حس یاد به مرور غذاهای پر طرفدار ایرانی پرداختیم که می‌تواند علاوه بر ایرانیان، مورد علاقه گردشگران خارج از کشور هم قرار گیرد. غذاهای ایرانی با تنوع بالا همیشه گزینه‌های زیادی برای سلایق مختلف داشته و رضایت همه را کسب می‌کند. در استان محل زندگی شما غذای خاصی وجود دارد که در این لیست ذکر نشده باشد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *