بهبود کسبوکار امری اساسی برای رشد و پیشرفت شرکتها محسوب میشود. ارائه راهکارها و استراتژیهای مناسب برای بهبود عملکرد، افزایش سودآوری و جلب رضایت مشتریان از اهداف اصلی هر سازماني است. در اين مقاله، به چالشها و فرصتهاي موجود، رويكردهاي نوين و ابزارهاي موردنياز براي بهبود كسبوكار اشاره خواهدشد. همچنين، اهميت تطابق با تغييرات محيطي و فناوريهاي نوين در مسير بهبود عملكرد كسبوكار مورد بحث قرار خواهدگرفت. بنابراين از شما همراهان گرامي دعوت ميكنيم تا انتهاي اين مقاله همراه ما باشيد.
بهبود كسبوكار به چه معناست؟
بهبود كسبوكار را به طور خلاصه ميتوان سرمايهگذاري براي دستيابي به پتانسيل كامل سازماني تعريف نمود. كسبوكارها در دهههاي مختلف، با چالشهاي بسياري مواجه ميشوند. در اين بين، كسبوكارهايي كه به درستي چالش را شناسايي كرده و تغييرات مناسبي در خود اعمال ميكنند، ميتوانند با موفقيت به بقا، رشد و سودآوري دست يابند.
بهترين رويكرد براي استفاده از فرصتهاي ايجادشده در اثر تغييرات چشمگير، بهبود كسبوكار است. بهبود كسبوكار نتيجه مورد انتظار مديران را در راستاي ايجاد ارزش و دستيابي به نتايج كسبوكار ايجاد خواهدكرد. در دنياي به شدت رقابتآميز امروز، بهبود نقش پررنگي در توليد محصولات و خدمات مبتكرانه دارد. در بهبود كسبوكار بايد به دنبال انجام كارهاي اثربخش و نوآورانه بود؛ بنابراين در دنياي پرچالش و پرتحول امروزي، كسبوكارها به منظور پيشرفت و بقا ناگريز به بهبود كسبوكار خود هستند.
مطالعه کنید: روش حساب شده درآمد زایی در خانه
فن بیان و سخنرانی جزو مهارت هایی است که در تمام موقعیت های زندگی به کارتان خواهد آمد. توانایی بیان درست افکار و ایده ها در موقعیت های روزمره باعث گیرایی صحبت شما شده و در موقعیت های رسمی و مهم، اثرگذاری سخن شما را بیشتر خواهد کرد و در موفقیت شما نقش کلیدی خواهد داشت. پیشنهاد میکنیم حتما از مقاله اهمیت فن بیان در زندگی روزمره بازدید کنید.
3 قانون اجباری برای بهبود کسبوکار موفقیتآمیز
براي موفقيت در بهبود كسبوكار راهكارهاي بسيار زيادي ارائه شده است؛ اما تمامي آن راهكارها را ميتوان در سه مورد بسيار برجسته خلاصه كرد كه شامل بهبود مستمر کسبوکار، اولویتبخشی به خدمات منابع انسانی و حضور پررنگ در فضای مجازی ميشود. در ادامه به توضيحات بيشتري در مورد هر كدام از عوامل فوق اشاره شده است.
مطالعه کنید: مشاغل مناسب برای افراد خلاق
بهبود مستمر كسبوكار را در اولويت قرار دهيد.
بهبود مستمر فرآيند ايجاد تغييرات تدريجي كوچك است كه بر اساس مشاهده عمدي فرآيندهاي جاري، به نتايج قابل توجهي منجر ميشود. به خاطر داشته باشيد كه بهبود كسبوكار با بازمهندسي فرآيندها تفاوت دارد. بازمهندسي فرآيندها روشي جامع و كلنگر است كه به جاي تشخيص و پيادهسازي جزئيات استفاده ميشود؛ در حاليكه در بهبود فرآيندهاي كسبوكار، به دنبال بهتر كردن روش انجام كار خواهیمبود؛ بنابراين اگر سازمان با چالشي موقت و گذرا مواجه شده، بهتر است از بهبود يكباره استفاده كند؛ اما با توجه به تغيير و تحولات بسيار زياد و مستمر در محيط كسبوكار امروزي، توصيه ميشود از تكنيك مديريت فرآيندهاي كسبوكار به عنوان بهبود مستمر استفاده نماييد.
مديريت فرآيند كسبوكار يك روش سازمانيافته و نظاممند است كه به منظور شناسايي، ايجاد، طراحي، مستندسازي، پايش، اندازهگيري و بهبود مستمر در كسبوكارها استفاده ميشود. البته در نظر داشته باشيد كه بهبود همواره بايد از رهبران و مديران سازمان آغاز شود. اگر کارکنان شما متوجه تغییراتی کوچک در راستای بهبود رفتار شما شوند، شک نکنید آنها در راستای تغییرات عمده قدم خواهندبرداشت.
خدمات منابع انساني را جدي بگيريد.
ازآنجاييكه 75 درصد از زمان بيداري افراد صرف فعاليتهاي كاري ميشود، بنابراين منطقي است كه افراد درست را استخدام كنيد و در تيمسازي افراد ماهرانه عمل نماييد. نيروي كار مهمترين سرمايهاي است كه هر كسبوكاري دارد. برخي از موفقترين شركتهاي دنيا، بخش بزرگي از موفقيت خود را مديون نيروي كار راضي خود هستند؛ زيرا آنان را افرادي ميدانند كه ميتوان صادقانه از آنها قدرداني كرد. اين كار سبب صرفهجويي در بودجه بسياري ميشود؛ تغيير و تبديل كارمندان كمتر صورت ميگيرد؛ فرصت كسب بودجه در زمينه آموزش و استخدام كاركنان را در اختيارتان قرار ميدهد و در نهايت به بهینهسازي فرآيند كسبوكار كمك شاياني خواهدكرد.
كاركنان بااستعداد و داراي انگيزه به طور قابلتوجهي ميتوانند سبب بهبود كسبوكار شما شوند. بسيار حائز اهميت است كه به فرهنگ كاري خود معنا و هدف تزريق كنيد. تحقيقات نشان داده كه كاركنان داراي هدف، متمركزتر، خلاقتر و انعطافپذيرتر عمل مينمايند. بنابراين مديران بايد به كارکنان خود يادآوري كنند كه كار آنان در بهبود زندگي ساير مردم موثر است.
همچنین اهمیت محیط فعالیت منابع انسانی خود را هرگز فراموش نکنید. محیطی که با گل و گیاه و با استفاده از اصول روانشناسی رنگ طراحی شده باشد میتواند به شدت در افزایش نرخ کار مفید منابع انسانی شما و افزایش درصد رضایتمندی آنها تاثیرگذار باشد.
در مواردي بهترين سرمايه شما نظر صادقانه كارمندان و مشتريهايتان ميباشد. كارمندان يك ديد خاص درباره موارد قابل بهبود در كسبوكار دارند. بنابراين به جاي استخدام مشاور براي پيبردن به نقاط ضعف و قوت خود، ميتوانيد گوش شنواي خوبي براي كارمندانتان باشيد. سازمانهاي قدرتمند نه تنها در پذيرش بازخورد خوب هستند، بلكه به عمد درخواست بازخورد ميكنند تا متوجه مشكلات خود شوند.
مطالعه کنید: روشهای کسب درآمد دلاری
حضور پررنگي در فضاي مجازي داشته باشيد.
به احتمال زیاد ممکن است که در سال های اخیر با مشاغل جدیدی همچون اینفلوئنسری آشنا شده باشید. سودآوری و موقعیت رشدی که حوزه های مربوط به فضای مجازی میتوانند برای شما به ارمغان بیاورند حاصل پدید آمدن این دسته از مشاغل نو هستند. به همین جهت با مقايسه بين بازاريابي سنتي و بازاريابي آنلاين، دلايل زيادي براي نشان دادن ضرورت و قدرت استفاده از بازاريابي ديجيتال وجود دارد. يك راه عالي براي بهبود كسبوكار، حضور در فضاي آنلاين است.
امروزه اكثر افراد بر اساس روابطي كه دارند، خريدهاي خود را انجام ميدهند. مثلا خيلي از افراد براي خريد لپتاپ با دوستان يا آشنايان خود مشورت ميكنند و توصيه سايرين تاثير زيادي بر خريد آنان ميگذارد. شبكهسازي سبب ميشود كه چنين افرادي شما را به ديگران پيشنهاد كنند. امروزه ايجاد روابط حرفهاي خيلي راحتتر از قبل شده و اين روابط بيشتر از طريق شبكههاي اجتماعي شكل ميگيرند.
در بررسیهای پیاپی از نوازندگان موسیقی، بازیکنان ورزشی، نویسندگان و صاحبان موفق در بهبود کسب و کارها، این عدد بارها و بارها مطرح گردیده است. به نظر میرسد که مغز انسان 10000 ساعت زمان نیاز دارد تا تمامی چیزهایی را که لازم داشته کاملا درک کرده و بداند چگونه به مهارت واقعی دست یابد. پیشنهاد میکنیم مقاله تحول زندگی با قانون 10 هزار ساعت را مطالعه کنید.
وظايف كارشناس توسعه و بهبود كسبوكار
وقتي يك شركت نوپا شروع به فعاليت ميكند، معمولا مدير يا مديران ارشد شركت مسئوليت توسعه آن را بر عهده ميگيرند؛ اما پس از مدتي كه كسبوكار رونق گرفت، شما نياز به يك متخصص كسبوكار براي تهيه برنامه و رسيدگي به امور رشد تجارت خواهيد داشت. به طور خلاصه ميتوان وظايف كارشناس توسعه و بهبود كسبوكار را به موارد ذيل خلاصه نمود:
- بررسي مداوم تحولات رقبا
- پيداكردن فرصتهاي جديد بازار
- بررسي وضعيت فعلي كسبوكار و صنعت
- نظارت بر درآمدهاي سازمان و شناسايي فرصتهاي موجود براي افزايش سودآوري
- ارزيابي و بهبود استراتژیهاي فروش، ماركتينگ و برندينگ
- شناسايي راهكارهاي توسعه كسبوكار بر اساس رفتار مصرفكننده
- برقراري ارتباطي مستمر با تيمهاي فروش، بازاريابي و مديريت براي همسو كردن استراتژیهاي جديد
- يافتن شركاي تجاري موثر در روند رشد تجارت
- ارزيابي و مشاوره درباره سرمايهگذاريهاي شركت، ادغامها و تملك كسبوكارهاي جديد
- بررسي هزينههاي كسبوكار و پيدانمودن راههايي براي صرفهجويي در هزينهها
کلیک کنید: روشهای سرمایهگذاری در خارج از ایران
سخن پاياني
در نهایت خوب است به این نکته توجه داشتهباشیم که برای داشتن کسب و کاری توسعه یافته حفظ تعادل میان زندگی کاری و شخصی یکی دیگر از عناصر حیاتی است. همچنین بهرهگيري از استراتژيهاي مناسب به منظور دستيابي به سطح بالاتري از موفقيت و دستيابي به اهداف استراتژيك ميتواند تبديلكنندهاي بزرگ براي هر سازماني باشد. اجراي فرآيند بهبود كسبوكار معمولا در چندين مرحله انجام ميشود.
شركتهاي بزرگ و متوسط حداقل يك نيروي توسعه كسبوكار دارند تا اين مراحل را برايشان انجام دهد. برخي از شركتها هم واحدي براي اين كار دارند كه چندين نفر روي برنامه رشد شركت كار كنند. اما در شركتهاي كوچك و متوسط، اين كار معمولا توسط مديرعامل يا با همكاري واحدهاي مختلف انجام ميگردد. در نهايت مهم اين است كه به هدف مدنظر، يعني بهبود كسبوكار دست يابند.