اینفلوئنسر کیست؟ چه کسانی این شغل را دارند؟

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟ شخصی است که بر نظرات، تصمیمات و وفاداری یک شخص به یک برند تاثیر می‌گذارد. اینفلوئنسر یک الگو است که نظرش برای گروهی از طرفداران خاص، بینندگان، خوانندگان یا شنوندگان ارزشمند است. همکاری تجاری با اینفلوئنسرها یکی از اهداف بازاریابی کمپانی‌های بزرگ است.

اگر از خود می‌پرسید که اینفلوئنسرها چه کسانی هستند، می‌توانید به تعریف ساده‌تری رجوع کنید. اینفلوئنسر کسی است که یک چنل یوتیوب یا پادکست را اداره کرده یا در بلاگ بسیار محبوب می‌نویسد. این تعریف به هیچ صنعت خاصی محدود نمی‌شود. این بدان معناست که اینفلوئنسرها می‌توانند در شکل‌ها و حالت‌های مختلف برای هر شرکتی مفید باشند. بنابراین، ما اینفلوئنسرهای پوشاک و مد، اینفلوئنسرهای خودرو، اینفلوئنسرهای ورزشی، اینفلوئنسرهای غذا و اینفلوئنسرهای بازی داریم.

کلیک کنید: بهترین آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ

 

«اینفلوئنسر» به چه معناست؟ تعریف و تفاوت با سلبریتی

دو نوع اینفلوئنسر در فضای اینترنت وجود دارد. اینفلوئنسر کلاسیک و دیگری به اصطلاح میکرو اینفلوئنسر. نوع اول دسترسی بسیار زیادی به منابع مختلف دارد. آن‌ها صدها هزار دنبال کننده و میلیون‌ها بازدید در فضای مجازی در اختیار دارند. نوع دوم، دارای شرایط متفاوتی هستند و معمولا چند هزار فالوور دارند.

با این حال، این موضوع باعث نمی‌شود که نوع دوم اینفلوئنسرها اهمیت نداشته باشند. حتی سطح دسترسی آن‌ها وسیع‌تر است. اینفلوئنسرهای نوع دوم برای برندهای خاص و کسانی که بودجه لازم برای به خدمت گرفتن اینفلوئنسرهای کلاسیک را ندارند، گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. در مورد اول، هزینه‌های سرمایه‌گذاری در تبلیغات می‌تواند به ده‌ها یا صدها میلیون تومان برسد. در عوض، همکاری با یک میکرو اینفلوئنسر می‎‌تواند تنها چند میلیون تومان هزینه داشته باشد.

اصطلاح دیگری نیز به نام ترندستر در بازار سرمایه‌گذاری وجود دارد، اصطلاحی که اغلب با اینفلوئنسر اشتباه گرفته می‌شود. ترندستر، یک سلبریتی محبوب است که از محبوبیت خود برای همکاری با برندهای مختلف استفاده می‌کند و از این راه، پو‌ل‌های زیادی به دست می‌آورد. از طرفی دیگر، اینفلوئنسر یک فرد معمولی است که بر تصمیمات دیگران مبنی بر خرید یا استفاده از چیزی، تاثیر می‌گذارد.

یک اینفلوئنسر از طریق فعالیت‌های آنلاین خود، محبوبیت زیادی به دست آورده است. او ترندهای جدیدی را به وجود نمی‌آورد، بلکه گرایش‌های موجود را گسترش و ترویج می‌دهد. اینفلوئنسرها معمولا در رسانه‌های اجتماعی مانند وبلاگ‌ها، اینستاگرام، فیس بوک، توییتر، یوتیوب و تیک تاک فعال هستند.

یک تفاوت مهم دیگر بین سلبریتی و اینفلوئنسر وجود دارد و آن هم به توانایی تولید محتوا مربوط می‌شود. ترندست‌ها معمولا آژانس‌های بازاریابی را برای انجام این کار استخدام می‌کنند. از طرف دیگر، اینفلوئنسرها خودشان محتوا تولید کرده و آن را ویرایش می‌کنند، متن می‌نویسند و عکاسی می‌کنند. اینفلوئنسر یک فرد بسیار خلاق است.

حوزه‌هایی که اینفلوئنسرها به طور برجسته در آن حضور دارند شامل بخش مد و زیبایی، ورزش، مسافرت، فیلم، بازی (بازی‌های ویدیویی)، آشپزی و تربیت فرزند است.به طور کلی، اگر تفاوت بین اینفلوئنسر و ترندستر را فراموش کنیم، در مجموع سه نوع افراد تاثیرگذار در فضای اجتماعی وجود دارند.

نانو اینفلوئنسرها تا 1000 نفر طرفدار دارند. این تولیدکنندگان محتوا، افراد مبتدی و پرشوری هستند که هیچ تجربه‌ای در کار با برندهای معروف ندارند. با این حال، آن‌ها جامعه‌ای از افراد وفادار را در اختیار دارند که به حرفشان اعتماد می‌کنند.

میکرو اینفلوئنسرها، بین 1000 تا 100000 طرفدار دارند. این افراد نیمه حرفه‌ای هستند. آن‌ها مهارت‌های خود را به طور مکرر اصلاح می‌کنند و به طور کلی به تجهیزات صوتی و تصویری بهتری مجهز هستند. برای آن‌ها سرمایه‌گذاری روی دوربین‌های گران‌تر، نورپردازی و خرید یک پهپاد تصویربرداری غیر ممکن نیست. برندها اغلب با چندین میکرو اینفلوئنسر به طور همزمان کار می‌کنند.

اینفلوئنسرهای حرفه‌ای از 100000 تا 1 میلیون طرفدار دارند. آن‌ها غول‌ها و پادشاهان واقعی اینترنت هستند. آن‌ها کاملا خودشان را وقف فعالیت‌های روزمره می‌کنند و در هیچ شغل دیگری فعال نیستند. به عبارتی دیگر، آن‌ها به فعالیت آنلاین خود به عنوان یک حرفه نگاه می‌کنند. آن‌ها همچنین به دلیل سفارشات زیاد، می‌توانند با هر شرکتی که می‌خواهند، همکاری کنند. سطح ثبات و اعتبار آن‌ها با فعالیت با شرکت‌ها، گروه‌ها و نهاد‌های کوچک‌تر مشخص می‌شود.

مهم نیست اینفلوئنسرها چه نوع دسترسی به مخاطبان دارند، باید یک چیز را به خاطر بسپارید: در هر زمینه‌ای، آن‌ها رهبران افکار کلیدی (KOL) هستند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

مطالعه کنید: ایمیل مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ همکاری تجاری با اینفلوئنسرها برای ایجاد یک آگاهی از برند در بین مصرف کنندگان و تقویت فروش یک محصول است. این روش تبلیغاتی، یک راه بسیار موثر برای ساخت و توسعه یک برند جدید و تقویت حضور آن در بازار محصولات جدید است.

اغلب شرکت‌هایی که تصویر بدی از خود به جا گذاشته‌اند، می‌توانند با استفاده از اینفلوئنسرها، این تصویر بد را از بین ببرند. با این حال، ریسک چنین تبلیغاتی بالاست. اینفلوئنسر مارکتینگ شامل تماس مستقیم و زنده با مخاطبان محصول و در نتیجه ارتباط پویا و بسیار صمیمانه با آن‌ها است. هر گونه تلاش برای عیب‌پوشی کردن از محصول تبلیغ شده، می‌تواند به شکل بدی تعبیر شود؛ اما اگر برند اشتباه خود را بپذیرد و مشکلات ایجاد شده در سازمان را اصلاح کند، این لغزش قابل بخشش است. همه چیز به استراتژی و مهم‌تر از همه به صحت و اعتبار آن کمپانی بستگی دارد.

با این حال، crisis PR فقط یک موضوع فرعی است. اساس همکاری روزمره با اینفلوئنسرها، تبلیغ یک محصول، ارائه خدمات یا تبلیغ یک کمپین است که می‌تواند فروش تکی یا اجتماعی یک محصول را به همراه داشته باشد. همکاری با اینفلوئنسرها به طور کلی بسیار موثر است، زیرا آن‌ها افراد بسیار تاثیرگذاری هستند و به عنوان “افراد معمولی”، از اعتماد زیادی در بین مخاطبان خود برخوردارند. به طور کلی، آن‌ها قابل اعتمادتر از ترندست‌ها هستند.

اغلب اینفلوئنسرها بازیگری بلد نیستند. آن‌ها ممکن است دچار لکنت شوند و همین سادگی، موجب اعتماد مخاطبان به آن‌ها شده است. برای آن‌ها سخت نیست که استایل و سبک زندگی خود را برای مخاطب خود به نمایش بگذارند. همچنین آن‌ها سعی می‌کنند با شخصیت، خلاقیت و سبک خود معروف شوند.

به طور کلی، تظاهر و بازیگری در افراد اینفلوئنسر به مراتب کمتر دیده می‌شود. انجام کمپین‌های پولی و تبلیغاتی با چنین افرادی موثر است، زیرا از سبک ارتباط با مخاطبان خود برای تبلیغ محصولات استفاده می‌کنند. با انجام این کار، برندها رسانه‌های جمعی را دور می‌زنند و پیام را مستقیما به مخاطبان هدف می‌رسانند. یک اینفلوئنسر از همه جوانب ارزش یک محصول را بیان می‌کند. نظر این افراد جایی مهم می‌شود که تمام مخاطبین او، به حرفایش اعتماد کامل دارند.

این مدل همکاری به نفع همه است. برند با استفاده از تبلیغات مخاطب پسند، به فروش بیشتری در محصولات خود دست پیدا می‌کند و اینفلوئنسر، به درآمد بیشتری می‌رسد. مشتریان نیز به جای یک کمپین تبلیغاتی آزاردهنده، از شخصی که به او اعتماد دارند، مشاوره می‌گیرند.

با این حال، قبل از کار با یک اینفلوئنسر، مهم است که شرایط آن‌ها به طور کامل بررسی شود.
این‌ها نکات مهم هستند:

.دسترسی آسان
. تبلیغاتی که قبلا انجام داده است
. موضوعاتی که اینفلوئنسرها در کانال‌های خود به آن می‌پردازند
. نحوه ارائه محتوا
. شکل بیان (جدی، تمسخر‌آمیز و غیره)

همه این‌ نکات بسیار مهم هستند، زیرا اینفلوئنسرها، محتوا را به سبک خود تولید می‌کنند. آن‌ها و مخاطبانشان وجه‌های مشترک زیادی دارند، مانند سن، جنسیت و سرگرمی‌هایشان. توجه به این نکات کلیدی است. ما تبلیغ یک برند سبک زندگی آرام را به وبلاگ نویسی که جهان را به شیوه‌ای پیچیده و علمی توضیح می‌دهد، واگذار نمی‌کنیم!

مطالعه کنید: بهترین سایت‌های تولید محتوای متنی

برندها چگونه با اینفلوئنسرها همکاری می‌کنند؟

گاهی اوقات شرکت‌ها رویکرد «پرداخت و تقاضا» را اتخاذ می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند برای پویش‌های انتخاباتی و موارد مشابه، اقدامات و نظرات خاصی را به اینفلوئنسر مدنظر خود تحمیل کنند؛ این یک اشتباه بزرگ است. به یاد داشته باشید که یک اینفلوئنسر کسی است که برای شخصیت و توانایی خود و مخاطبانش ارزش قائل می‌شود. اینفلوئنسر هرگونه تلاش برای دخالت در ظاهر، گویش و اعتقادات خود را ناپسند می‌شمارد.

خیلی بهتر است که چهارچوبی برای این همکاری تعریف شود. برند می‌خواهد به چه چیزی دست یابد و از چه چیزی اجتناب کند؟ برای اینکه همکاری به نتیجه برسد، باید مخاطب اینفلوئنسر را بشناسید و به او آزادی عمل بدهید تا مفهوم فعالیت‌های تبلیغاتی را با سبک ارتباطی خود با طرفداران تطبیق دهد. به این ترتیب، تبلیغات طبیعی‌تر و موثرتر خواهد بود. صاحبان برند باید برای ارائه یک مفهوم خلاقانه به توافق برسند، اما ابتکار عمل را به خود اینفلوئنسر بسپارند.

اینفلوئنسر کیست؟ کلیک کنید: بهترین سایت‌های تولید محتوای ویدیویی

چگونه اثربخشی تبلیغات با اینفلوئنسرها را اندازه گیری کنیم؟

اینفلوئنسر کیست؟ دارنده مقدار معینی از سرمایه‌های اجتماعی. تبلیغ یک اینفلوئنسر از یک محصول به دو موضوع مرتبط است: اقتدار و مقبولیت اجتماعی. یعنی مخاطب با خود بگوید: “من این شخص را دوست دارم و او احترام می‌گذارم. او برای من یک مرجع و الگو است. بنابراین، من محصولی را که او تبلیغ می‌کند خریداری می‌کنم. او مورد اعتماد تعداد زیادی از مردم است؛ پس به این معنیست که من تنها نیستم و همه این مردم نمی‌توانند اشتباه کنند. من بخشی از آن جامعه هستم”. در نتیجه، یک حلقه متداوم ایجاد می‌شود و ممکن است تایید گروه زیادی از مخاطبان را به همراه داشته باشد. این چیزی است که در عمل به نظر می‌رسد.

چگونه می‌توان میزان اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی با اینفلوئنسرها را اندازه‌گیری کرد؟ ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics، Sotrender، Brand24 و موارد مشابه برای انجام این عمل مناسب هستند.

همچنین شاخص‌های دیگری برای انجام این کار وجود دارد. همانطور که اینفلوئنسرها، افکار جامعه را درگیر می‌کنند، مطمئنا نظر و ارزش‌گذاری نهایی آن جامعه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. تعداد نظرات زیر یک محتوا، تعداد لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها، ساده‌ترین معیارهای ممکن برای اندازه‌گیری سطح مقبولیت یک محصول هستند. توجه داشته باشید که همکاری بلند مدت، ارزش بیشتری از همکاری کوتاه مدت دارد. به همین دلیل است که شرکت‌های مختلف معمولا قراردادهای طولانی مدتی را با اینفلوئنسرها ثبت می‌کنند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *