قطعا تا به حال با ایمیلهای تبلیغاتی که از سمت شرکتهای مختلف مواجه شده اید! این گونه پیامها که برای آگاهسازی مخاطب از یک جشنواره، محصول و یا هر مورد دیگری از طریق ایمیل ارسال میشود را در واقع ایمیل مارکتینگ مینامیم. بازاریابی ایمیل در واقع یکی از بهترین روشها برای تقویت ارتباط با مشتری و در نتیجه افزایش فروش محسوب میشود.
با توجه به بررسیهای انجام شده میتوان گفت که با استفاده از این نوع بازریابی شما تا ۴۳۰۰ درصد بازگشت سرمایه را خواهید داشت؛ در نتیجه باید بدانید ایمیل مارکتینگ یک روش فوق العاده برای جذب مخاطب است که با ریسک از دست دادن سرمایه در آن بسیار کم و نزدیک به صفر خواهد بود.
البته باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از یک سیستم ایمیل مارکتینگ باید اصولی و با بررسی باشد؛ لذا ما در این مطلب علاوه بر معرفی و اهمیت سرویس ایمی مارکتینگ به معرفی بهترین سرویسهای ایمیل مارکتینگ که میتوانید از آنها استفاده کنید نیز میپردازیم. بنابراین اگر به فکر ایجاد یک کمپین بازریابی از طریق بازاریابی ایمیل هستید، دانستن نکات این مطلب برای شما الزامی است.
کلیک کنید: بهترین آژانسهای دیجیتال مارکتینگ ایران
ایمیل مارکتینگ چیست؟
در ابتدای کار بهتر است تا بررسی کنیم که اصلا این استراتژی به چه معنا است؛ در واقع باید بدانید ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا همان بازاریابی ایمیلی یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که از اهمیت ویژه و بالایی در بازاریابی محتوا برخوردار است.
با کمک این روش شما از طریق ایمیل مخاطبان خود را از هرآنچه که در نظر دارید آگاه میسازید و اگر این روش را به درستی انجام دهید، با بازخورد بینظیری مواجه خواهید شد.
در این راستا متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ، هنگامی که میخواهند استراتژی محتوا از طریق ایمیل را برای یک کسب و کار تهیه و تدوین کنند، ضروری است، به این سوال پاسخ بدهند که میخواهند چه جایگاه و مقامی برای ایمیل مارکتینگ در نظر داشته باشند؟
به طور کلی و لغوی، استفاده از ارتباط ایمیلی و ارسال پیام به مخاطبان هدف در جهت جذب مشتریان جدید بالقوه و حفظ رابطه پایدار با مشتریان قدیمی و ثابت، ایمیل مارکتینگ مینامیم.
محتوای درون پیام شما میتواند شامل تبلیغات، موضوعات کاربردی، تخفیفها و پیشنهادات خلاق و متفاوت و غیره باشد. شما در هر بخش از تاکتیک خود مانند برندسازی و تبلیغ از برند، ترغیب به خرید، اعتمادسازی، حفظ مشتریان و… میتوانید به سمت بازاریابی ایمیلی اقدام کنید.
استفاده از ایمیل تواناییهای بسیار بالایی دارد ولی در اغلب موارد از آنها اطلاعی نداریم و نمیتوانیم به درستی از آن استفاده کنیم تا سود ببریم.
دقت داشته باشید که الزاما تمام روشهای تبلیغاتی نیازمند هزینه کلانی نیستند و با استفاده از روشهای کارآمدی چون ایمیل، محتوای خلاق و جذاب، پیشنهادات خاص و یک فراخوانی اصولی و حرفهای (Call To Action) میتوان مشتریان بیشتری جذب کرد.
با اینکه ابزارهای تبلیغاتی مختلف و متنوعی در فضای آنلاین و مجازی بسیار گسترش یافتهاند، اما هنوز هم عده زیادی به بازاریابی با ایمیل باور دارند و بر این باورند که اگر بتوان به درستی از آن استفاده نمود، میتوان نتایج بسیار خوب و مطلوبی گرفت.
در نهایت باید بگوییم؛ یمیل مارکتینگ یکی از برترین و مقرون به صرفهترین شیوههای ارتباطی و تبلیغاتی برای مخاطبان و کاربران هدف است که به خصوص برای ارتباطات و قرارهای کاری و تبلیغاتی تاثیرگذاری بیشتری دارد.
به همین علت است که قسمت صندوق دریافتی ایمیل یا حتی قسمت هرزنامههای آن (spam) مملوء از ایمیلهای مختلف تبلیغاتی و کاری است. اما این روزها اکثر شرکتها در تلاش هستند تا به طور کاملا هدفمند با مخاطبان و کاربران خود ارتباط بهینه برقرار کنند تا میزان تبدیل بیشتری داشته باشند.
مطالعه کنید: اینفوگرافیک چیست؟
چرا استفاده از استراتژی ایمیل مارکتینگ اهمیت دارد؟
با این وجود شاید برایتان سوال پیش آید که چرا استفاده از ایمیل مارکتینگ مهم است؟! در همین راستا ما در این بخش مزایای این سیستم را در اختیارتان قرا می دهیم تا با اهمیت استفاده از آن آشنا شوید.
مزیتهای ایمیل مارکتینگ عبارت اند از:
1-میزان مطلوب بازگشت سرمایه (ROI)
در دنیای امروزی که کسب و کارهای متعدد به سختی حاضر به هزینه کردن و خرج کردن هستند و از سوی دیگر دست و بالشان برای خرج کردن بیشت از حد در حوزه تبلیغات بسته است، موضوع برگشت سرمایه اهمیت بسیاری دارد. مدیران بسیار کنجکاوانه میخواهند ببینند به ازای هزینهای که خرج میکنند چقدر سود به دست میآورند.
یکی از اصلیترین فواید ایمیل مارکتینگ این است که اگر حرفهای و درست و اصولی انجام شود، میتواند به عنوان روشی بسیار موثر و کارآمد و مطلوب باشد. این روش نرخ تبدیل بسیار بالایی دارد و روشی کاملاً مقرون به صرفه و کم هزینه است.
2-اثربخشی فوری:
کافی است ایمیلی را برای مخاطبان هدف خود ارسال کنید و از همان دقایق اولیه بعد از فرستادن پیام اثرات آن را به وضوح مشاهده کنید. به طور مثال اگر قرار است یک تخفیف و حراجی یا فروش ویژه ۲۴ساعته داشته باشید، میتوانید با استفاده از ایمیل بیشترین سود را دریافت کنید. بازاریابی ایمیلی و محتوای موجود در آن به خوبی میتواند حس عجله و محدودیت زمانی و نیز هیجان را به مشتری القا کند.
3-سریع و مقرون به صرفه بودن:
خودتان نیز میدانید که ایمیل یکی از سریعترین، سادهترین و ارزانترین روشهای تبلیغاتی است که نهتنها میزان برگشت سرمایه خوبی دارد، بلکه با یک هزینه قابل قبول و مناسب و با در اختیار داشتن یک لیست ایمیل درست و اصولی میتوانید به خروجی باورنکردنی و شگفتانگیزی برسید.
از دست ندهید: بهترین سایتهای تولید محتوای متنی
4-امکان ارسال ایمیلهای سفارشی:
به این نکته توجه کنید که شما نه تنها به عنوان ارسالکننده ایمیل برای دریافت خروجی مطلوب و بهتر و ارتقا نرخ تبدیل میتوانید پیامهای خود را سفارشی و شخصیسازی کنید، بلکه مخاطبان و مشتریان شما نیز این حق انتخاب را دارند که مشخص کنند چه ایمیلهایی برایشان ارسال شود و از چه محتواهایی استفاده کنند.
5-امکان تحلیل درست رفتار مشتری:
بازاریابی به وسیله ایمیل جز یکی از بهترین ابزارها برای بررسی دقیق و تحلیل رفتار مشتریان و مصرفکنندگان مربوطه است. شما میتوانید متوجه شوید که مخاطبانتان چه ایمیلهایی را باز کرده و مشاهده کردهاند، کدام پیامها برایشان جذابتر بوده و بیشتر مورد پسندشان واقع شده و روی کدام لینکها بیشترکلیک کردهاند و نسبت به کدام CTA واکنش بهتری نشان دادهاند.
6-کاربری آسان و راحت:
آسانی استفاده از ایمیل موجب میشود که هر کسی با حداقل آموزشی که دیده بتواند کمپین مختص خود را آغاز کند. از سوی دیگر برای شروع کار نیازی به تیم حرفهای و تخصصی و هزینههای زیادی نیست. میتوانید حتی از قالبهای آماده همراه با متن، عکس و کلیپ استفاده نمایید. البته برخی از سرویسهای ایمیل مانند Drag & Drop به خوبی توانستهاند کار را برای کاربران مبتدی و تازه کار ساده کنند.
7-انتقال مستقیم پیام به مخاطب:
این روش به انتقال مستقیم و سریعتر پیام به مخاطبان و کاربران هدف کمک میکند؛ به طوری که نه تنها اغلب آنها ایمیل شما را باز میکنند یا حتی منتظر رسیدن آن هستند، بلکه میزان تبدیل خوبی هم دارد. تقسیمبندی لیست ایمیل برای کسب و کارهایی که اطلاعات کافی از مشتریان خود دارند بسیار خوب تاثیرگذار است.
8-بستر مناسب برای نشر محتوا:
ایمیل به خودی خود میتواند یکی از بسترهای بسیار عالی برای نشر محتوا باشد. شما میتوانید تمام یا قسمتب از محتوای خود را در ایمیل به درستی برای مخاطبانتان ارسال کنید و آنها را بیش از قبل درگیر محتوای خود کنید. در نهایت با یک CTA جذاب و کاربردی و خلاقانه میتوانید از آنها درخواست کنید کاری که موردنظر شما است را انجام دهند.
موارد نام برده شده به عنوان مزیتهای ایمیل مارکتینگ هستند، همانطور که مشاهده میکنید استفاده از این سرویس میتواند در راستای پیشرفت کسب و کارتان بسیار مفید واقع شود و به همین دلیل است که میگوییم ایمیل مارکتینگ بسیار حائز اهمیت بوده و از آن نباید قافل باشید!
کلیک کنید: معرفی بهترین سایتهای تولید محتوای ویدیویی
بهترین سرویسهای ایمیل مارکتینگ ایرانی و خارجی
اکنون زمان آن رسیده که بهترین سرویسهای ایمیل مارکتینگ را معرفی کنیم:
سرویس های ایمیل مارکتنینگ خارجی:
1-سرویس ایمیل مارکتینگ GetResponse
خیلی فراتر از یک پلتفرم ایمیل مارکتینگ ساده است. در GetResponse بهعنوان یک پلتفرم بازاریابی، در کنار ایمیل مارکتینگ شما میتوانید صفحات فرود ( یا همان لندینگ) را ایجاد نمایید و وبینارهای مخصوص خودتان را با استفاده از این سرویس برگزار کنید. بلافاصله پس از ثبتنام در این سامانه یک صفحه برای شما باز میشود و به شما درخواست ایجاد یک قیف فروش داده میشود. شما با سلیقه خود میتوانید نام و هدف این قیف فروش را انتخاب نمایید.
هدفهایی که شما میتوانید برای این قیف فروش انتخاب کنید شامل ایجاد کردن لیست ایمیلهای مختلف برای جمعآوری ایمیل، فروش یک محصول یا تبلیغ آن و یا برگزاری وبینار اختصاصی خود هستند.این سرویس ایمیل مارکتینگ خارجی است و امکانات خوبی را در اختیار شما قرار میدهد.
کلیک کنید: از چه سایتی رپورتاژ آگهی بگیریم؟
2-سرویس ایمیل مارکتینگ Constant Contact
جز یکی از بهترین سرویسهای ایمیل مارکتینگ برای کسبوکارهای کوچک و تازه کار است. این سرویس، نرمافزار اتوماسیون ایمیل خود را با ۶۰ روز تست رایگان ارائه میدهد و گزینههای سفارشیسازی بسیار آسان و کاربرپسندی را در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد.
شما بهآسانی میتوانید لیستهای ایمیل، لیست مخاطبین و کاربران، قالبهای ایمیل، تقویم متنوع بازاریابی و … را مدیریت و سازماندهی کنید. این سرویس چندین ساعت آموزش مفید و بسیار خوب و رایگان ایمیل مارکتینگ نیز ارائه داده که برای افرادی که تجربه بازاریابی با ایمیل را ندارند، میتواند تا حد زیادی مفید واقع شود.
3- سرویس ایمیل مارکتینگ MailChimp
یک سرویس ایمیل مارکتینگ معتبر است که برای نویسندگان ولاگها و وبسایتهای کوچک و نقلی مناسب است و برنامههای رایگان نیز دارد. MailChimp یکی از پیشگامان عرضهدهنده خدمات ایمیل مارکتینگ بوده است و غالب بر۱ میلیارد ایمیل هر روزه با استفاده از این سرویس ارسال میشود.
شما میتوانید با وارد کردن شماره تلفن همراه خود، ورود دومرحلهای را در این سیستم فعال کنید. سفارشیسازی و شخصیسازی ایمیلهای شما بسیار آسان انجام میپذیرد، میتوانید قالبهای متوعی را برای ایمیل خود برگزینید، میتوانید ایمیلهای خود را زمانبندی کنید و برایشان تایم انتخاب کنید، همچنین میتوانید کاربران را تقسیمبندی و دستهبندی منظمی کنید و ویژگیهای بسیار کاربردی دیگر…
کلیک کنید: بهترین سایت های تبلیغات رایگان
4-سرویس ایمیل مارکتینگ SendInBlue
یکی دیگر از پلتفرمهای ایمیل مارکتینگ خوب است که بهتازگی آغاز به کار کرده و تا هم اکنون نیز رشد بسیار چشمگیری داشته است. این سرویس در حقیقت برای ارسال ایمیلهایی که بر اساس تراکنش ساختهشده اند. اما اکنون آمدهاند و هر دو کمپین ایمیل و SMS را در یک پلتفرم منحصربهفرد و بسیار هوشمندانهای ترکیب کردهاند.
البته بهتر است بدانید که سرویس اسام اس برای ما کاربردی آنجنانی ندارد اما پلن رایگان SendInBlue بسیار جذاب است. یکی دیگر از امکانات خوب این سرویس این است که میتوانید مناسبترین زمان را برای ارسال ایمیلهای زیاد را با استفاده از الگوریتمهای طراحی شده برای هوش مصنوعی انتخاب نمایید. البته دقت کنید که این سیستم در بخش رایگان وجود ندارد.
برخی دیگر از سیستم های ایمیل مارکتینگ خارجی عبارت اند از:
- سرویس ایمیل مارکتینگHUBSPOT؛ یک سیستم رایگان برای استفاده.
- سرویس ایمیل مارکتینگ MOOSEND
- سرویس ایمیل مارکتینگ SEND PLUSE
کلیک کنید: بهترین سایتهای برگذاری وبینار
سرویس های ایمیل مارکتینگ ایرانی:
1-نجوا؛ یک سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی
سرویس نجوا که بیشتر به دلیل ارائه سرویسپوش نوتیفیکیشن معروف شده است، به تازگی از سرویس ایمیل مارکتینگ خود نیز به طور جالبی رونمایی کرده است. این ابزار به خوبی با سرویسپوش نوتیفیکیشن نجوا یکپارچه و تطابق داده شده است و این امکان را برای شما ایجاد میکند که بتوانید از قابلیتهای هر دو ابزار برای ارتباط بهتر و موثرتر با مخاطبان استفاده کنید.
دسترسی داشتن به قالبهای آماده، امکان زمانبندی و ارسال خودکار و با زمان مناسب، تقسیمبندی مخاطبین، گزارشگیری تحلیلی و دقیق، پشتیبانی قوی و … از مهمترین ویژگیهایجذاب این سرویس هستند. همچنین ایمیل مارکتینگ نجوا مشکلاتی مانند تحریمهای موجود، موانع استفاده از پشتیبانی مناسب و برخی اپلیکیشن ها، پرداختهای ارزی یا دلاری و هزینههای بالا را نیز از جلوی کسبوکارهای ایرانی برمیدارد و مسیر را هموارتر میکند.
2-سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی پاکت
سیستم ایمیل مارکتینگ پاکت یکی از گزینههای شما برای استفاده در بازریابی ایمیل است. پاکت به عنوان یکی از پیشتازان ایرانی در این زمینه شناخته میشود و در مدت فعالیت خود توانسته با ارائه خدمات فنی نظر صاحبین مشاغل را به خود جذب کند.
این سرویس به عنوان یک افزونه فعالیت دارد و شما میتوانید با فعالسازی این افزونه در سایت خوداز امکانات آن استفاده نمایید. برخی از قابلیتهای این سرویس عبارتاند از:
- امکان تقسیم بندی مخاطبان
- برخورداری از قالب های آماده برای ایجاد کمپین
- امکان طراحی با استفاده از کدهای HTML
- گزارش دهی پیشرفته با احبین کسب و کارها
- برخورداری از قالب ایمیل های مناسبتی برای ارسال به مخاطبان
برخی دیگر از سیستم های ایمیل مارکتینگ ایرانی عبارت اند از:
-
سرویس ایمیل مارکتینگ میل تاز؛ یکی از بهترین گزینه های شما برای اجرای استراتژی بازریابی های ایمیلی.
-
ایمیل میل چی؛ یکی دگر از گزینه های ایرانی شما برای ارسال ایمیل به مخاطبانتان.
-
سیستم ایمیل ایران؛ یک سیستم بازیابی ایمیل که پنل ها با ویژگی های مختلف را در اختیارتان قرار میدهد.
کلیک کنید: بهترین شرکتهای طراحی سایت ایران
کلام پایانی:
مسلما نمیتوان از کیفیت ارائه سرویسهای خارجی گذشت اما سرویسهای ایرانی نیز با در نظر گرفتن تمامی محدودیتها بیشتر برایمان کاربرد دارند؛ چرا که از زبان مادری ما پشتیبانی میکنند و در صورت ایجاد هرگونه مشکل به کمک پشتیبانهای هر مجموعه میتوان اقدام به رفع آن نمود.
ما در این مطلب برخی از سیستمهای ایمیل مارکتینگ ایرانی و خارجی را در اختیارتان قرار دادیم؛ تا بتوانید به کمک آنها یک کمپین بازریابی ایمیل را ایجاد و در راستای پیشرفت کسب و کارتان قدمی بردارید. توصیه میکنیم، قدرت ایمیل مارکتینگ را دست کم نگیرید و اگر صاحب یک کسب و کار هستید، هر چه زودتر برای انجام آن اقدام کنید.