امروزه دنیای دیجیتال به ابزاری کاربردی برای ارتباطات و سرگرمی تبدیل شده است. در این دنیا، یوتیوبر جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوبترینها تثبیت کرده است اما یوتیوبر کیست و چه کاری انجام میدهد؟ در این مقاله از حس یاد همراه ما باشید تا به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم.
یوتیوبر کیست؟
یوتیوبر شخصی است که محتوای سمعی و بصری ایجاد کرده و آن را در پلتفرم یوتیوب به اشتراک میگذارد. این محتوا میتواند در مورد موضوعات مختلف باشد، از گزارش سفر گرفته تا ویدیوهای سرگرمی و طنز. کاربران یوتیوب توانستهاند توجه میلیونها نفر در سراسر جهان را به خود جلب کرده و به قطب جدید ارتباطات و سرگرمی تبدیل شوند. البته تمام فعالیتهای یوتیوبرها به سرگرمی محدود نمیشود. یوتیوبرها علاوه بر اینکه کلیپهای مرتبط با سرگرمی تولید میکنند، میتوانند شخصی مهم برای آموزش، یادگیری و انتقال اطلاعات باشند.
بسیاری از آنها دانش و مهارتهای خود در زمینههای مختلف را به اشتراک گذاشته که این امر میتواند کمکی بزرگ به کسانی باشد که به دنبال یادگیری چیزهای جدید هستند. از سمت دیگر، یوتیوبرها میتوانند منبع الهام و انگیزه برای دنیال کنندگان خود باشند، زیرا تجربیات و دستاوردهای شخصی خود را به اشتراک گذاشته و از آن درآمد کسب میکنند.
هدف از یوتیوبر بودن چیست؟
یکی از مهمترین عواملی که افراد را به سمت یوتیوبر بودن پیش میبرد، کسب درامد از پلتفرم یوتیوب است. بسته به قوانین یوتیوب، به ازای تبلیغات و بازدیدهای خود میتوانید درآمد کسب کنید. علاوه بر امکان کسب درآمد، برخی از افراد دوست دارند تجارب و دانش خود را به وسیله این پلتفرم در اختیار سایر افراد قرار دهند. برخی اشخاص برای ارائه کارهای هنری یا تصویری خود از یوتیوب استفاده کرده و بخشی از آن را اپلود میکنند تا توسط همه دنیا شناخته شوند. با شناخته شدن محصولات یک برند، میتوان فروش آنها را افزایش داد.
برای تبدیل شدن به یک یوتیوبر موفق، مهارتهای کلیدی خاصی مورد نیاز است:
- خلاقیت: به عنوان یک یوتیوبر باید بتوانید محتوای مفید و منحصر به فردی ایجاد کنید که بینندگان را جذب کند.
- ارتباط: داشتن مهارتهای ارتباطی موثر برای ارتباط با بینندگان و علاقه مند نگه داشتن آنها به محتوا ضروری است.
- ویرایش ویدیو: مهارتهای ویرایش ویدیو برای تولید ویدیوهای با کیفیت بالا که بینندگان را جذب کرده و آنها را درگیر کند، اهمیت زیادی دارد.
- بازاریابی: توانایی بازاریابی کانال و ویدیوهای خود در رسانههای اجتماعی و سایر پلتفرمهای آنلاین برای افزایش بازدید و جذب دنبال کننده اهمیت دارد.
علاوه بر این مهارتها، یوتیوببرها باید شخصیت مردمی و بیان جذابی نیز داشته باشند تا بینندگان را به محتوا علاقهمند نگه داشته و آنها را برای محتوای بعدی خود بازگردانند.
مطالعه کنید: بهترین سایت دانلود از یوتیوب
مزایای یوتیوبر موفق بودن
یوتیوبر بودن مزایای زیادی دارد. در صورت موفق بودن در این پلتفرم میتوان به آن به عنوان شغلی نگاه کرد که درآمد خوبی در اختیار صاحب کانال قرار میدهد.
-
کسب درآمد
یکی از مزایای یوتیوبر موفق بودن، کسب درآمد است. با افزایش محبوبیت کانال یوتیوب، میتوانید از طریق تبلیغات، بازدید، حمایت مالی و سایر اشکال همکاری از ویدیوهای خود درآمد کسب کنید. در واقع شما علاوه بر اینکه به کسب درآمد میپردازید، میتوانید دانش و خلاقیت خود را در ویدیوها به اشتراک گذاشته و اطلاعات خوبی در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.
-
ایجاد جامعه قوی از دنبال کنندگان
یکی دیگر از مزایای یوتیوبر موفق، توانایی ایجاد جامعهای از دنبال کنندگان و ببیندگان است. همانطور که محتوای خود را در یوتیوب به اشتراک میگذارید، میتوانید افرادی را جذب کنید که به ویدیو شما علاقمند هستند. این افراد با دنبال کردن کانال، از آپدیتهای جدید آگاه شده و از طریق کامنت، لایک و به اشتراک گذاری محتوا در شبکههای اجتماعی، با شما ارتباط برقرار کنند.
-
یوتیوب، بستری برای به اشتراک گذاشتن ایدهها
تبدیل شدن به یک یوتیوبر موفق به شما این فرصت را میدهد تا بستری برای به اشتراک گذاشتن ایدهها و خلاقیت خود با جهان داشته باشید. در یوتیوب میتوانید درباره هر موضوعی که به آن علاقه دارید، ویدیو بسازید، بدون آنکه محدودیتی داشته باشید.
-
یادگیری مهارتهای مفید
ایجاد محتوای ویدیویی برای یوتیوب به شما این امکان را میدهد تا مهارتهای مفیدی مانند ویرایش ویدیو، طراحی و تولید محتوا را بیاموزید. این مهارتها میتوانند هم در زندگی شغلی و هم در زندگی شخصی شما ارزشمند باشند.
-
تبدیل شدن به یک چهره مشهور
یوتیوبر موفق بودن میتواند شما را به یک چهره مشهور تبدیل کند. اگر کانال شما بسیار محبوب شد، ممکن است به رویدادها، مصاحبهها و پروژه های دیگر دعوت شوید. این موضوع به شما این فرصت را میدهد تا با افراد مشهور آشنا شده و جامعه دوستان یا همکاران خود را بسازید.
مطالعه کنید: کاربردی ترین برنامه های اندرویدی
هزینه یوتیوبر شدن چقدر است؟
راه اندازی یک کانال یوتیوب بسته به تجهیزاتی که با آن شروع میکنید، متفاوت خواهد بود. برخی با دوربینهای حرفهای فیلمبرداری کرده و برخی از گوشی همراه استفاده میکنند. اساساً هزینه خرید تجهیزات لازم برای تولید محتوای با کیفیت تنها هزینهای است که باید صرف کنید. اگر قصد دارید یوتیوبر شوید، ابتدا با تجهیزات عادیتر شروع کرده و در صورت موفقیت، تجهیزات گران قیمتتر نظیر دوربین یا میکروفون تهیه کنید. در واقع شما با هر چیزی میتوانید محتوای تصویری را ضبط کنید اما برای اینکه کیفیت بالایی داشته باشد، باید به سراغ دوربین یا میکروفون مجزا رفت.
مراحل تبدیل شدن به یوتیوبر
همه افراد جامعه میتوانند یوتیوبر باشند اما در نهایت آنهایی میدرخشند که از خلاقیت خود در راه درستی استفاده میکنند. به طور کلی برای تبدیل شدن به یوتیوبر باید مراحل زیر را دنبال کنید:
یک موضوع برای فعالیت خود انتخاب کنید
برای موفقیت به عنوان یک یوتیوبر، باید موضوع فعالیتی انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. از آنجایی که فقط اشتیاق و علاقه به شما برای ادامه راه انگیزه میدهد، بهتر است موضوعی انتخاب کنید که به آن علاقمند هستید. به عنوان مثال اگر آشپزی را انتخاب کنید، میتوانید زیرمجموعههای آن حول محور داشتن یک زندگی سالم را نیز ارائه دهید. انتخاب یک موضوع باعث میشود مخاطب خود را شناخته و از تجربه سایر متخصصان آن زمینه استفاده کنید. تعریف موضوع ویدیوهای شما ضروری است تا مخاطبان هدف بتوانند راحتتر شما را پیدا کرده و کانال شما را دنبال کنند.
هدف کانال خود را مشخص کنید
قدم بعدی برای تبدیل شدن به یوتیوبر، ایجاد اهداف واضح برای کانال یوتیوب خود است. هدف کانال شما باید به وضوح راهنمای آنچه میخواهید به دست آورید، باشد. به عنوان مثال هدف کانال شما میتواند «کمک به علاقمندان برای تبدیل شدن به متخصص در آشپزی» باشد.
نام متفاوتی برای خود انتخاب کنید
یک نام خوب برای استفاده در کانال یوتیوب خود انتخاب کنید، زیرا نام تجاری شخصی شما بوده و باید به راحتی به خاطر سپرده شود.
یک حساب یوتیوب ایجاد کنید
پس از انتخاب موضوع فعالیت و اسم، نوبت به ایجاد حساب کاربردی میرسد. به شکل ظاهری کانال خود اهمیت زیادی بدهید زیرا اولین چیزی است که مخاطب با آن روبهرو میشود. همچنین در نظر داشته باشید برای شروع درآمد از یوتیوب، باید حداقل 10000 بازدید، 1000 دنبال کننده و 4000 ساعت بازدید در سال گذشته داشته باشید، بنابراین توصیه میکنیم در ابتدای راه شغل دیگری داشته باشید تا زندگی روزمرهتان وابسته به یوتیوب نباشد.
محتوای خود را ضبط کنید
وقتی کانال خود را در یوتیوب ساختید، باید شروع به تولید محتوای ویدیویی کنید. برای این مورد به دوربینی نیاز دارید که به شما امکان عکسبرداری و فیلمبرداری با کیفیت بالا، نور و صدا عالی را بدهد. اگر تلفن هوشمند شما دوربین خوبی داشته باشد، گزینه بسیار خوبی است، زیرا از همان دستگاه میتوانید آنچه را که ضبط کرده، در یوتیوب آپلود کنید. برای موفقیت بهتر است مکان مشخصی برای ویدیوها در نظر گرفته و فضای آن را آماده ساخت ویدیو کنید.
از دست ندهید: بهترین سایت تبلیغات رایگان ایرانی
ویدیوی خود را ویرایش کنید
آشنایی با تکنیکهای ویرایش و استفاده از برنامههای ویرایش مناسب برای ارائه ویدیوهای با کیفیت اهمیت دارد. برای ویرایش ویدیو برنامههای مختلفی معرفی شده که بسته به نظر خود میتوانید از هر کدام آنها استفاده کنید. برای ذخیره ویدیوها، یک فرمت فشرده با کیفیت خوب مانند mp4 انتخاب کنید تا ویدیو خروجی، کیفیت قابل قبولی داشته باشد.
ویدیوی خود را آپلود کنید
برای آپلود یک ویدیو در یوتیوب، باید چند قسمت را تکمیل کنید:
- عنوان: عنوان ویدیوی شما را به طور خلاصه معرفی میکند.
- توضیحات: در توضیحات، خلاصهای از ویدیو و ویژگیهای آن و همچنین شبکههای اجتماعی یا وب سایت نوشته میشود.
- برچسبها: کلمات کلیدی که ویدیوی شما را توصیف میکنند در بخش تگها قرار میگیرند تا ویدیوی شما در جستجوهای گوگل و یوتیوب، موقعیت مناسبی داشته باشند.
- تصویر ویدیو: تصویر نقش پررنگی در موفقیت شما ایفا خواهد کرد. با انتخاب یک تصویر مناسب میتوانید افراد بیشتری را جذب کنید.
به طور مرتب کانال خود را آپدیت کنید
برای اینکه یوتیوبر باشید، باید به طور مکرر محتوا تولید کنید تا جامعه دنبال کنندگان شما بتوانند به محتوای بیشتری دسترسی داشته باشند. توصیه میشود برای فعال ماندن، به دست آوردن دنبال کنندگان بیشتر و تبدیل شدن به یوتیوبر، ویدیوهای جدید را به صورت هفتگی یا دوهفتهای منتشر کنید. علاوه بر آن به نظرات هم پاسخ دهید تا ارتباط بیشتری بین شما و بازدید کنندگان برقرار شود.
ویدیوی خود را در شبکههای اجتماعی تبلیغ کنید
تبلیغ ویدیوها در شبکههای اجتماعی ضروری است زیرا افراد بیشتری را با کانال یوتیوب شما آشنا کرده و میتوانید دنبال کنندگان زیادی به دست آورید. اگر به دنبال این هستید که ویدیو شما میلیونها بازدید داشته باشد، رقابت شدیدی در راه خواهد بود و باید تلاش زیادی کنید.
صبور باشید
برای موفقیت در یوتیوب باید صبور باشید و خیلی زود خسته نشوید. برای رسیدن به نتیجه باید مرتبا ویدیو تولید کرده و آن را آپلود کنید. بهترین کار تهیه یک تقویم محتوایی است که در آن باید ایده ویدیو ماههای بعد مشخص شده باشد. برای اینکه بینندگان را هیجان زده نگه دارید، میتوانید در ویدیوی خود اعلام کنید که محتوای بعدی چه زمانی ارسال میشود.
کلیک کنید: لیست بهترین هوش مصنوعی جایگزین Chat GPT
نکاتی برای موفقیت در یوتیوب
در ادامه به بررسی نکاتی میپردازیم که برای موفقیت در یوتیوب به شما کمک میکنند.
- ایدههای خود را یادداشت کرده و به روز باشید.
اولین چیزی که باید بدانید، موضوعی است که میخواهید در مورد آن بحث کنید. شما باید موضوعی پیدا کنید که با آن احساس راحتی کرده و میتوانید ویدیوهای مختلفی در مورد آن بسازید. بهترین راه این است که یک تقویم محتوایی تهیه کرده و مشخص کنید که ایده شما برای هفتههای آینده چیست. علاوه بر آن سعی کنید از ترندهای روز استفاده کرده و محتوایی بسازید که ببینده دارد.
- ببیندگان را مورد خطاب قرار دهید
شما باید با مخاطبان خود در ارتباط باشید و مستقیماً آنها را مورد خطاب قرار دهید. به نظراتی که برای شما میگذارند توجه کنید و در صورت امکان پاسخ دهید. آنها از شما تشکر خواهند کرده و اشتراک گذاری کانال افزایش پیدا میکند. میتوانید برای دنبال کنندگان خود یک اسم مشخص به کار ببرید تا حس کنند جامعه دوستان شما را تشکیل دادهاند.
- به شبکههای اجتماعی تکیه کنید
یوتیوب هدف شماست اما نباید تنها راه برای شناخته شدن شما باشد. از شبکههای اجتماعی برای انتشار محتوا و برقراری ارتباط با فالوورهای خود استفاده کنید. به عنوان مثال میتوانید جالبترین بخشها از ویدیوهای یوتیوب خود را استخراج کرده و آنها را در شبکههای اجتماعی منتشر کنید تا علاقمندان آن کلیپ را دیده و به سراغ ویدیو شما در یوتیوب بروند.
- با سایر یوتیوبرها همکاری کنید
یکی از بهترین راهها برای رشد بیشتر در یوتیوب، همکاری با سایر یوتیوبرها است. مطمئناً یوتیوبری پیدا خواهید کرد که به شما یا موضوع کانال شما علاقه مند باشد. پیشنهاد همکاری داده و از ایشان بخواهید در یک ویدیو با شما کار کند. این همکاریها بسته به موضوع میتواند در قالبهای مختلف باشد، به طور مثال میتوانید با یوتیوبر شناخته شدهای مصاحبه کرده یا با آنها بازی کنید.
- بر نتایج ویدیوهای خود نظارت کنید
باید بدانید چه محتوایی موفق بوده و مخاطبان شما چه چیزی را دوست دارند. شما باید تمام نتایج را تجزیه و تحلیل کنید تا بدانید ساختن چه سبک ویدیوهایی شما را به موفقیت نزدیکتر میکند.
سخن پایانی
در این مقاله از حس یاد نکات لازم برای موفقیت در یوتیوب را مرور کردیم. اگر به یک موضوع خاص علاقه داشته و دوست دارید دانش خود را در اختیار سایر افراد قرار دهید، یوتیوب میتواند پلتفرم مناسبی برای آن باشد. برای شروع باید موضوع را انتخاب کرده و تجهیزات قابل قبولی برای ضبط ویدیو داشته باشید.